De zomer van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2013

Bericht door Karel » 31-05-2013 09:31

Bedankt Sebastiaan voor de link. Gavin Partridge gaat met de mei zeewatertemperauren al de komende winter 2013-2014 aanpakken.

Sebastiaan
Berichten: 12426
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2013

Bericht door Sebastiaan » 31-05-2013 11:25

Piet komt ook met zijn seizoensverwachting ;)

Een (te) warme zomer, te nat door fikse buien
http://www.pietsweer.nl/2013/een-te-warme-zomer-te-nat-door-fikse-buien/
Elk jaar kom ik eind mei met mijn zomervoorspelling. Omdat zaterdag 1 juni de meteorologische zomer begint komt nu mijn voorspelling.

Ik kom gemiddeld tot een (te) warme zomer. De gemiddelde temperatuur zal in mijn voorspelling boven het landelijke gemiddelde van 16,9 graden uitkomen. Ongeveer tot maximaal +1,5 graden.

Mijn voorspelling gaat ook uit van een te natte zomer (normaal rond 213 mm) door afwisselend fikse, zware buien die voor overlast kunnen zorgen (regen, onweer en wind). Het aantal zonuren is normaal of meer (normaal rond 600 uur).

Een zomerstorm hoort er deze zomer bij. Een aantal korte inzinkingen horen ook normaal in onze zomer thuis, dus ook nu.

Het zal dus een zomer worden met deels een wisselend karakter.

De eerste zomermaand juni kan wel eens van start gaan met oplopende temperaturen. De zomerwarmte komt langzaam tot stand. Juni kan de warmte lang vasthouden, met toch ook de afwisseling door buien.

Juli kan iets wisselvalliger uitvallen met fikse buien, maar geeft ook periodiek volop zomerwarmte. Over het algemeen opnieuw (iets) te warm.

Augustus lijkt vooral in het eerste deel van de maand flink warm te verlopen.

Over de gehele zomer ga ik uit van een of twee lange(re) perioden met stabiel zomerweer. De meest warme periode, met misschien wel een hittegolf, maakt kans in de periode vanaf begin juli tot en met halverwege augustus.

Het zal duidelijk zijn dat de aangegeven perioden wel eens wat kunnen verschuiven, omdat het hier om een lange termijn gaat van maar liefst drie maanden. Wij zullen over het algemeen vaak het strand kunnen opzoeken.

Ik heb deze voorspelling gemaakt door te kijken naar de trends van de afgelopen jaren, gevolgen van de opwarming en de patronen vanaf vorig jaar zomer tot en met nu.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 31-05-2013 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 31-05-2013 11:31

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:Ik herinner me 1975 als een hete zomer. Toch waren de gemiddelde maandtemperaturen van juni en juli niet bijster hoog. Juni was te koud en juli bijna normaal (vergeleken met de huidige normalen). Het voorjaar was te koud: alle lentemaanden, maar vooral de meimaand.
Augustus was flink te warm en ook september was nog warmer dan (de huidige) normaal.
Ik denk dat in de eerste helft van de zomer de nachttemperaturen nogal laag waren en dat kan de gemiddelde temperatuur flink gedrukt hebben terwijl het overdag gewoon volop zomers zal zijn geweest.


Mei 1975 was koud en met volledige absentie van mooiweerperioden. Opvallend was dat er af en toe zwaar onweer was. Dat gebeurde op de grens tussen koele luchtmassa's in het westen en veel warmer weer meer naar het oosten van Europa. Over Friesland een avondvullend onweer uit het zuidoosten op woensdag 7 mei 1975. Verder van 14 - 18 mei onweerstoestanden, met veel schadegevallen.
In juni een eerste mooiweerperiode met oostelijke winden. 21-23 juni echter onweerssceances, zondag 21 juni zwaar onweer over Friesland vanuit het noordoosten. Van 22 op 23 juni zeldzaam zwaar onweer over Zuidwest-Nederland. Gouda: 140 mm onweersregen en op tal van plaatsen veel wateroverlast.
Juli startte met een zomerse periode tot de 8e, van 8-23 juli onbetrouwbaar zwoel zomerweer met geregeld onweer. Vanaf 25 juli aanvang van een zéér bestendige zomerperiode, in augustus sublimerend in de eerste officiële hittegolf in ons land sinds 1950! Het was tevens de op één na langste hittegolf van de 20e eeuw (18 dagen).

John
Berichten: 7885
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 31-05-2013 19:34

Vooral de eerste hittegolf sinds 1950 spreekt aan. Het idee dat we nu in totaal 25 jaar aan het wachten zijn op de eerstvolgende hittegolf.

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2013

Bericht door Karel » 01-06-2013 16:44

Ja, het wachten duurde toen lang.In de zestiger jaren van de vorige eeuw dachten we ,met het ontbreken van een hittegolf in de mooie zomer van 1959, dat de tijd van hittegolven in Nederland voorbij was. Het was lang wachten tot 1975.
Nu wachten we vanaf 2006.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Voorlopig nog geen hittegolf in zicht.....

Bericht door Dick » 01-06-2013 23:38

......de meteo-zomer is begonnen met meer van hetzelfde: eerst stratus, daarna fractostratus, vervolgens opklarend hier in Capelle a/d IJssel. Max. temp slechts 13,1, maar deze waarde zou in mei totaal niet zijn opgevallen. Luchtdruk opgelopen naar 1026, vraag me af of hogedruk-invloed stabiel weer gaat brengen. Eerste lijstje dat nu in zicht komt is dat van de laatste (meest late) eerste zomerse dagen in De Bilt. Gaan we dat nog halen voor het begin van de astro-zomer!?
Nog een kleine twee weken en we staan in de top tien, als ik het goed heb Sebastiaan?

Sebastiaan
Berichten: 12426
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2013

Bericht door Sebastiaan » 02-06-2013 08:33

Aan de grond zowaar vorst, tot -1.8c te Woensdrecht aan toe. Deelen had op neushoogte 2.6c.

Uitgaande vd pluim van gisteravond is het waarschijnlijk dat we de eerste zomerse dag in De Bilt pas na 10 juni gaan krijgen. Een top 10 notering van laatste ´eerste zomerse dagen´ komt er dus wellicht aan.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 02-06-2013 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7885
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2013

Bericht door John » 02-06-2013 17:26

Ik kan er goed mee vooruit. Lijkt me heerlijk wel zonnig, wel open weer, maar maxima die tussen 20 en 24 graden blijven. Wie het warmer wil, neemt maar plaats in de zon.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Dit gaat i.i.g. geen hete (2003/2006-)zomer worden

Bericht door Vincent » 02-06-2013 20:11

Alle landen om ons heen zijn immers 'verzopen' in het regenwater gedurende de afgelopen maanden/weken/dagen. Waarschijnlijk zal de verdamping van grote hoeveelheden bodemvocht het ontstaan van een stabiele rug boven het Europese continent dus steeds tegenhouden, met de bekende gevolgen. Ondertussen kunnen Texas en Rusland zich (naar mijn idee) weer eens opmaken voor een mogelijke horrorzomer.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 10:13

Nochtans werd de zomer van 2002 bij ons behoorlijk warm. Hij staat net in de top tien sinds 1901.

Plaats reactie