Zomer 2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 10:51

Juiste constatering Adwin.

------------------------
https://www.weer.nl/nieuws/2023/het-woo ... it-de-kast

Het woord ‘wisselvallig’ kan eindelijk weer uit de kast
Het was nogal een uitdaging om woorden te vinden de laatste tijd; meer dan “zonnig, droog en warm” was er voor ons weermensen nauwelijks te verzinnen. Nu verandert er eindelijk weer eens iets. We kunnen zowaar de term ‘wisselvallig’ weer eens gebruiken.
Ongeveer een maand zat de atmosfeer op slot. Hardnekkige hogedrukzones schotelden ons vrijwel elke dag hetzelfde menu voor. Niets dan blauwe luchten, voortdurend dezelfde windrichting en hoge temperaturen. Je hoefde niet eens meer na te denken over je outfit; elke dag kortebroekenweer en paraplu's en jassen hoefde je niet eens te overwegen. Ronduit zomers weer dus, en dat terwijl de zomer officieel nog moet beginnen. Top voor buitenactiviteiten, minder top voor de natuur. En misschien een beetje saai voor ons.

Sinds gisteren is dat veranderd, en dat is aan alles te zien, te voelen en te ruiken. Op veel plaatsen was het gisteren een behoorlijk grijze, bewolkte dag, met vaak niet veel meer dan een waterig zonnetje. Een draaiende wind bracht ons bovendien veel vochtigere lucht, waardoor het ineens een klamme bedoening is geworden. En – jawel – er viel ineens water uit de lucht. Het moet niet gekker worden. Erg overtuigend was het misschien niet, maar op verschillende plekken is de lange droge periode met die enkele millimeter nu toch doorbroken.

Meer nattigheid op komst
Mocht er in jouw tuintje nog niks zijn gevallen, vrees niet: er komt nog meer aan. Het is wel de vraag hoeveel baat die tuinen er bij gaan hebben, want er komen wat flinke plensbuien aan en daarvan stroomt helaas het meeste meteen weer weg. Maar toch, elke druppel is er een. Deze maandagochtend valt er hier en daar ook nog een drupje, vanavond laat volgen er opnieuw wat buien die we dinsdagochtend al weer weg zien trekken. Tot en met dat moment blijft het nog even bij een paar millimeters hier en daar. Het serieuzere werk volgt dinsdag in de loop van de middag.

Code geel
Ook dinsdag wordt een flink warme dag, en met een hoge luchtvochtigheid zal het opnieuw klam en broeierig aanvoelen. En er broeit ook daadwerkelijk iets: in de middag ontwikkelen zich stevige buien, die vanuit het zuiden ons land in komen drijven. Het zijn buien met alles erop en eraan: veel regen in korte tijd, onweer, hagel en windvlagen. Waar de buien zich concentreren is op dit moment nog steeds moeilijk te zeggen. Het ene weermodel laat het vooral in het westen losgaan, het andere juist in de oostelijke helft. Andere berekeningen verspreiden de boel over het hele land. Vandaar dat je er overal maar beter rekening mee kunt houden.

Op en af
In de loop van de avond komt het buiengeweld weer tot rust, en die rust houdt ook woensdag aan. Er volgt dan weer een vrij rustige dag, met zon, wat wolken, en zomerse temperaturen. Her en der kan nog wel een verdwaalde druppel naar beneden komen, maar op de meeste plaatsen wordt het een droge dag.

Donderdag lijkt vervolgens een nieuwe buienzone ons land aan te doen. Ook voor die dag is de route nog onzeker, maar de grootste kans op een paar fikse knetterbuien zijn er voor het zuidoosten van het land. Ook daarbij kunnen flinke hoosbuien zitten, met opnieuw onweerskansen. En jawel: daarna volgt opnieuw een droge, rustige dag. Zo wisselen zonnige zomerdag en dagen met buien elkaar weer eens af, en hebben wij weer wat te vertellen.

Eén ding blijft: de warmte. Hoewel de serie op een paar plekken gisteren onderbroken werd, houdt de (regionale) hittegolf in het zuidoosten inmiddels al 11 dagen aan. Ook de komende dagen kunnen we er hoogstwaarschijnlijk nog wel aan vast plakken. Donderdag wordt het spannend; gaan we met een noordenwind, wolken en buien de 25 graden nog halen? We houden je op de hoogte.

Ted
Berichten: 4026
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 19-06-2023 12:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 28-06-2023 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 13:12

Ted schreef:
19-06-2023 12:49
Sebastiaan schreef:
19-06-2023 09:01
Jaaaaaaaa! Dit is wat 'we' willen. De liefhebbers van afwisseling dan toch, van wie het niet zo nodig erg warm hoeft te worden.
Ik ben van die categorie. Ben al blij dat vandaag de zon een paar uurtjes uit is. Het liefst had ik een lichtschakelaar op de zon gehad. Dan had ik hem al heel vaak uitgezet. Gister was het ook grotendeels bewolkt.
ik vind het ook heel fijn dat de zon eens niet te zien is/ zo brandt. Heel prettig ook voor mijn ogen.

Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 13:13

Het is dus duidelijk: het is niet zo dat de kwaliteit van je zicht achteruit gaat als je elke dag met een zonnebril op naar buiten gaat, maar het is ook niet per se nodig om iedere dag een zonnebril te dragen, wanneer de zon niet schijnt. Het is niet slecht, maar je ogen zullen gewend raken aan het feit dat ze minder licht binnen krijgen, waardoor het extra wennen kan zijn als je geen zonnebril bij de hand hebt en naar buiten loopt.

Maar, over het algemeen geldt: schijnt de zon, zet dan je zonnebril op, net zoals je je huid insmeert wanneer je voor langere tijd de zon in gaat. Wanneer je die regel aanhoudt, en niet direct de zon in kijkt, zullen je ogen niet snel beschadigd raken. https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... je-ogen-n/

Kalil
Berichten: 441
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 19-06-2023 14:02

Dinsdag kans op zware onweersbuien, op donderdag aan buien ook geen gebrek. Het lijkt zelfs potentieel kletsnat te worden.
Afbeelding
Afbeelding

Kalil
Berichten: 441
Lid geworden op: 03-11-2019

Re: Zomer 2023

Bericht door Kalil » 19-06-2023 14:20

Donderdag voor een groot deel onder 20c. Voor begin volgende week opnieuw tropisch. GFS Oper.
Afbeelding
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 15:01

Bedankt Kali.

Ja, kunnen behoorlijke buien vallen. Eindelijk. Ik hou van forse neerslag. Liefst ben ik dan in het bos.

Hoeveelheid neerslag tm zondag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 18:17

Juni 20,0C (?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12431
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2023

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2023 18:23

UKMO bakt ze bruin. :hamer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Johan
Berichten: 304
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Zomer 2023

Bericht door Johan » 19-06-2023 19:13

Ted schreef:
19-06-2023 12:49
Sebastiaan schreef:
19-06-2023 09:01
Jaaaaaaaa! Dit is wat 'we' willen. De liefhebbers van afwisseling dan toch, van wie het niet zo nodig erg warm hoeft te worden.
Ik ben van die categorie. Ben al blij dat vandaag de zon een paar uurtjes uit is. Het liefst had ik een lichtschakelaar op de zon gehad. Dan had ik hem al heel vaak uitgezet. Gister was het ook grotendeels bewolkt.
Zo iets zou ik ook wel willen hebben, inclusief een kraan

Plaats reactie