Bericht
door Sebastiaan » 06-02-2021 12:50
Synoptische situatie:
Een hoogtelaag met bijbehorend opvullend laag aan de grond boven de Britse Eilanden trekt zuidoostwaarts zodat zich boven West-Europa een hoogtetrog vormt. Komende uren vormt zich een laag boven zuidwest-Frankrijk. Deze trekt noordwaarts en wordt boven de Ardennen stationair. Omdat zich boven Noord-Europa een krachtig hoog bevindt is de stroming in de onderste 1-2 km oostelijk. Boven ons land bevindt zich een verzameling oude occlusies, deze trekken langzaam zuidwaarts waarna we zondag in de koude continentaal polaire lucht terechtkomen. Boven Frankrijk lag om 10 UTC een warmtefront. Deze activeert later vandaag boven Noord-Frankrijk op nadering van de hoogtetrog en de sterke warmte-advectie bij het grondlaag dat noordwaarts trekt. Het grondfront bereikt ons land overigens niet, de neerslag boven de Benelux is te koppelen aan opglijding a.g.v. de warmte-advectie. Vanaf zondagmiddag vult het laag op en trekt met het hoogtelaag verder zuidoostwaarts waarbij de frontale activiteit boven onze omgeving sterk afneemt. Vanwege de code oranje heeft het KNMI het laag de naam Darcy gegeven.
Modelbeoordeling:
De modeluitvoer is synoptisch gezien consistent, verschillen zitten vooral in de sneeuwaccumulatie en de neerslagsoort in het zuidoosten. Sneeuwaccumulaties: De laatste runs (EC00, Hirlam06) zijn weer wat forser. Voor het noorden nu toch ook grote kans op > 5 cm en dat rechtvaardigt nu ook daar code oranje. We houden vast aan gemiddeld 10 cm, in het noorden en Zuid-Limburg wat meer. In het (zuid)oosten lokaal 15 cm. Sneeuwhoogten gaan uit van een verhouding van 1/10 (1 mm vloeibaar water is 1 cm). Belangrijkste is echter de combinatie met de wind i.v.m. sneeuwjacht en gevoelstemperatuur. De wind is consistent in de diverse uitvoer: 5-6 Bft boven land, 8 Bft langs de noordkust. Neerslagsoort: De grens tussen vloeibare en vaste neerslag verschilt een fractie in de diverse modellen. Duidelijke nadruk op het zuidoosten (i.v.m. warme lucht die daar op hoogte het verst oprukt). Gezien de geringe dikte en temperatuur van de smeltlaag lijkt het eerder om ijsregen te gaan dan om ijzel. Blijft subtiel en daarom kansen op ijzel/ijsregen aanhouden.
Aandachtspunten
Temperatuur:
De koude lucht schuift vanmiddag langzaam binnen vanuit Duitsland en in de avond komt de temperatuur bijna overal onder het vriespunt, alleen in de zuidelijke helft van Limburg blijft de temperatuur enkele graden boven nul en daalt pas in de nacht naar zondag onder nul. Vanaf de nacht naar maandag komt de gevoelstemperatuur in het midden en zuiden (in het noorden wordt het minder koud en dat wordt niet gecompenseerd door de sterkere wind) lager dan -15 te liggen, goed voor een gele waarschuwing.
Wind:
Modellen zijn consistent met elkaar en in de tijd. Zondag 8 Bft langs de noordkust, signaal voor 9 Bft in de Harmonie uitvoer, kans buitengaats genoemd. Daarbij langs de kust en boven het IJsselmeer zware windstoten van 75-90 km/uur, in de noordelijke helft boven land 60-75 km/uur. Bij deze wind en lage temperatuur is aanvriezend buiswater een belangrijk gevaar voor de scheepvaart, vooral op de grote binnenwateren, op de Noordzee lijkt de temperatuur alleen in een smalle kuststrook onder nul te komen, wel breidt deze strook zich zondagavond westwaarts uit vanaf de Hollandse kust. Waarschuwing staat uit voor IJsselmeer en Markermeer.
Bewolking:
Wolkenbasis redelijk conform de Harmonies. In de loop van vandaag trekt de ST zuidwestwaarts en daarna is er alleen maar SC-bewolking met geleidelijk een lagere basis in sneeuw. Alleen in het uiterste zuiden een ST signaal in de uitvoer, wat noordelijker zit de frontale inversie rond 2000 vt en daaronder is de laag niet al te vochtig. EC houdt een mistgebied gedurende de gehele verwachtingsperiode boven het zuiden van de FIR in stand, niet realistisch.
Neerslag:
In het noordwesten eerst nog kans op winterse neerslag, natte sneeuw/ijsregen. Kans op gladheid is nihil, positieve wegdektemperaturen. Wel gevaar voor ijsaanzetting voor de luchtvaart. De neerslag van vanavond (met name opglijding a.g.v. warmte-advectie op hoogte) begint in het uiterste zuiden als regen en gaat dan met uitzondering van het zuiden van Limburg snel over in sneeuw. Timing van de overgang naar sneeuw is min of meer consistent: rond 19 UTC overgang naar droge sneeuw. Timing kan nog wat schuiven als gevolg van foutieve temperatuur in de grenslaag. In het zuidoosten (ongeveer ten zuiden van een lijn Eindhoven-Duisburg) blijft er kans op ijsregen en in mindere mate ijzel. Maar wil dit aan de grond grootschalige gladheid veroorzaken moet de Tweg wel onder nul zijn en dat lijkt pas later in de nacht het geval als de neerslag al is overgegaan in sneeuw. Wel een gevaar voor de luchtvaart! Zondagochtend gaat de neerslag ook in het zuiden van Limburg in sneeuw over. Totale accumulaties blijven wat schuiven. EC00 en Hir06 weer wat meer. Het valt op dat de Hir-uitvoer wel erg sterk schuift. In het algemeen 10 cm, in het uiterste noorden en Zuid-Limburg 5 cm. In het oosten/zuidoosten 15 cm, mogelijk nog wat meer (Hir06-scenario). Echter, In Hir/Ec wordt de sneeuw rechtstreeks op het oppervlak "gelegd", er wordt geen rekening mee gehouden dat de sneeuw in de onderste 1,5 km nog westwaarts wordt verplaatst. Regionalisatie is dus wel lastig. Driftsneeuw/sneeuwduinen zijn boven open gebieden een relevant en potentieel gevaarlijk verschijnsel, ondanks dat in het gebied waar de sterkste wind staat de minste sneeuw valt. De code oranje is uitgegeven voor sneeuwjacht.
Zicht:
Boven het zuiden van de FIR boven zee nog mist, naar Engeland wegschuivend. Zaterdagavond in sneeuwval teruglopende zichten, zeker in combinatie met de aantrekkende wind, hoge driftsneeuw lijkt nog niet echt waarschijnlijk.
Paraaf meteoroloog: aberson
Uitgifte: 06/02/2021 11.09 uur LT.