Kans op zware buien

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Edward » 10-06-2014 14:23

John schreef:Geen f 4 of f 5 tornado`s geen regionaal extreem zwaar onweer. Ik denk zelfs dat code oranje ook volstaan had voor limburg en enkel is opgeschaald naar een weer alarm voor pinkpop.Neerslag viel er ook niet overdreven veel,tenminste niet in Boxmeer, 12 mm daar moesten we het mee doen subtotaal deze maand 35 mm.


Niet alleen voor Pinkpop, net over de grens zijn ook bijzonder zware windstoten gemeten, vannacht 130 km/u in Aken op nog geen 2 km van de landsgrens en gisterenavond ook al 94 km/u daar. Er waren bij beide buienlijnen meldingen van omgewaaide bomen en er zijn zeker 5 doden gevallen in Nordrhein-Westfalen. Als pinkpop meer dan 100 km/u had gehad aan windstoten hadden we een tweede pukkelpopdrama kunnen hebben en dergelijke windstoten zaten niet ver daarvandaan. In Düsseldorf zelfs 144 km/u.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 10-06-2014 14:36

Zes doden in Duitsland, inderdaad.
Die derecho hield bij passage over Pinkpop nog even in. Mazzel.

Het ding waar je echt niet aan denken moest was zeer grove hagel over dat onbeschutte publiek, maar de kans daarop was an sich relatief klein.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Kans op zware buien

Bericht door Yann » 10-06-2014 20:36

Het zijn de traditionele hevige onweersbuien begin juni.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Edward » 10-06-2014 22:24

http://www.ardmediathek.de/tv/Brennpunkt/Gewitterst%C3%BCrme-%C3%BCber-Deutschland/Das-Erste/Video?documentId=21780086&bcastId=1082266

Uitzending van 14 minuten over de bow echo over het Roergebied. Er wordt o.a. verteld dat scholen in Essen, Gelsenkirchen en Bochum gesloten zijn geweest vandaag. Dit komt door de wegen die geblokkeerd zijn door takken/bomen. Dat levert ook problemen op bij de opruimwerkzaamheden van diezelfde bomen en takken voor hulp/opruimdiensten. Daarnaast veel gestrande reizigers.

Het schadegebied van de bow echo is 50 km breed en lijkt me ontstaan door een mesoschaal vortex en een rear inflow jet in het quasi linear convectief systeem (op basis van radarbeelden, de gemeten windstoten en de schadegebieden lijkt me die aanwezig te zijn geweest). Deze strook zou net 1 tot 7 km ten zuidoosten van Landgraaf beginnen, lopend van Simpelveld of Bocholtz tot voorbij Monschau en noordoostwaarts lopen tot minstens Oberhausen als westelijke grens en Hamm ongeveer als oostelijke grens. De hoogste windstoten zijn 145 km/u in Düsseldorf, 133 km/u in Neuss, 126 km/u in Essen en 124 km/u in Castrop-Rauxel. In Orsbach/Aachen werd 94 km/u gemeten bij de buienlijn en na 4 uur bij de lijn nog eens 130 km/u, in Eschweiler 113 km/u bij de eerste buienlijn om 20-21 uur. Daarnaast nog 80.000 ontladingen in Nordrhein-Westfalen.

Het zat dus echt dichtbij landgraaf.
Laatst gewijzigd door Edward op 10-06-2014 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Kans op zware buien

Bericht door Dick » 10-06-2014 23:09

Dit is dus typisch een geval van 'door het oog van de naald kruipen' wat Pinkpop betreft. Ik proef her en der, vooral op Weerwoord, wel teleurstelling dat dit ons in Nederland bespaard is gebleven. Echt begrijpen doe ik dat niet. Als ben je nog zo dol op heftige verschijnselen, of 'stormchaser' voor mijn part. Dít wil je toch niet letterlijk over je heen krijgen!?

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 11-06-2014 00:13

Remko schreef:Zes doden in Duitsland, inderdaad.
Die derecho hield bij passage over Pinkpop nog even in. Mazzel.

Het ding waar je echt niet aan denken moest was zeer grove hagel over dat onbeschutte publiek, maar de kans daarop was an sich relatief klein.


Hoezo klein? Uit dezelfde buienzone viel een stukje opwaarts van de route (in België) forse hagel van ca. 2 cm.

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 11-06-2014 00:15

Inderdaad wil je niet dat er mensen gewond - of erger - raken, je wilt het wel over je heen krijgen - denk ik - als je stormchaser c.q. buienjager bent.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 11-06-2014 01:43

Dick schreef:Echt begrijpen doe ik dat niet. Als ben je nog zo dol op heftige verschijnselen, of 'stormchaser' voor mijn part. Dít wil je toch niet letterlijk over je heen krijgen!?


Als er hier tot in lengte van jaren geen zeer zware buien meer zouden overtrekken, dan zou ik mijn weerhobby beëindigen. Zo simpel is het voor de liefhebber van extremen en zwaar weer. Natuurlijk kan ik ook wel genieten van een mooie zonsondergang, maar daarvoor hoef je niet per se "weergek" te zijn.
Laatst gewijzigd door Vincent op 11-06-2014 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 10:52

Gerard schreef:
Remko schreef:Zes doden in Duitsland, inderdaad.
Die derecho hield bij passage over Pinkpop nog even in. Mazzel.

Het ding waar je echt niet aan denken moest was zeer grove hagel over dat onbeschutte publiek, maar de kans daarop was an sich relatief klein.


Hoezo klein? Uit dezelfde buienzone viel een stukje opwaarts van de route (in België) forse hagel van ca. 2 cm.


Dat is geen grove hagel. Je moet bij die kreet denken aan minimaal golfbalformaat. Die zie je bij derecho's niet.

John
Berichten: 7884
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Kans op zware buien

Bericht door John » 11-06-2014 11:16

Remko kun je jouw uitspraak dat hagel van formaat golfbal niet gezien wordt bij derecho's toelichten?

ik heb al heel wat hagel van formaat in kaart gebracht, maar deze veronderstelde relatie ken ik nog niet.

Plaats reactie