Winter 2025
Re: Winter 2025
Het is opnieuw de winter van de treurnis...
Regen in de nacht, 11.4 mm
Als we dan op termijn nog in wat koudere lucht geraken met een aantal vorstnachten is dat nog mooi meegenomen...
Regen in de nacht, 11.4 mm
Als we dan op termijn nog in wat koudere lucht geraken met een aantal vorstnachten is dat nog mooi meegenomen...
-
De -10c komt over het land. 850 hPa.
Wat een uitbraak van koude lucht trouwens over grote delen van Europa. Zoals te zien op de afwijkingskaart op 850 hPa.

Wat een uitbraak van koude lucht trouwens over grote delen van Europa. Zoals te zien op de afwijkingskaart op 850 hPa.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heel mischien toch nog wat schaatsijs? (Ondergelopen banen en/of ondiepe plassen)
Zou nog mooi zijn....
En dan, ..... hopelijk evolueren naar een beetje voorjaar?
Zou nog mooi zijn....
En dan, ..... hopelijk evolueren naar een beetje voorjaar?
Even weer de actualiteit.
Overal nu temp boven het vriespunt, goed te zien aan de windrichting die in veel gebieden Z is.
Wél is er nu zich ten O/NO van ons land wat koudere lucht aan het opbouwen.
Verwachting is dat morgenavond als het laag oostwaarts is weggetrokken dat de koudere lucht weer terrein gaat winnen met geleidelijk afnemende sneeuwkansen.
Voor situatie ná komend weekend lijken er in het GFS ens wat minder leden die voor een snelle afbouw kou kiezen.
Overal nu temp boven het vriespunt, goed te zien aan de windrichting die in veel gebieden Z is.
Wél is er nu zich ten O/NO van ons land wat koudere lucht aan het opbouwen.
Verwachting is dat morgenavond als het laag oostwaarts is weggetrokken dat de koudere lucht weer terrein gaat winnen met geleidelijk afnemende sneeuwkansen.
Voor situatie ná komend weekend lijken er in het GFS ens wat minder leden die voor een snelle afbouw kou kiezen.
Pluimen zelfs richting 15° lange termijn....
Dat begint erop te lijken...
Eerst zien dan geloven...
Maar het kan gemakkelijk tweede helft sprokkel...
Eerst nog even wat koude nachten met meest lichte vorst en op een enkele plek zelfs matige vorst...
Eerst zien dan geloven...
Maar het kan gemakkelijk tweede helft sprokkel...
Eerst nog even wat koude nachten met meest lichte vorst en op een enkele plek zelfs matige vorst...
Re: Winter 2025.
Hoi Ronald, de kaartjes lieten warmte zien op 700 en 1500 meter. De temperatuur aan het oppervlak is al zodanig niet verplaatsbaar. Immers bij verplaatsing, lees wind, treedt mening op met warmte op geringe hoogte. Statische kou is niet verplaatsbaar over dergelijke afstanden.Ronald schreef: ↑11-02-2025 08:50Mbt het laatste bericht van John. Was me ook duidelijk dat wat je aangaf over hogere temp op hoogte maar ik doelde op verplaatsing van kou aan het oppervlak westwaarts, ondanks de warmere bovenluchten was het in Polen aan het oppervlak wel relatief koud en die lucht ging sinds zondag niet echt westwaarts ondanks de oosten wind.
Als er nou -15 stond wel ja.Rikhof, J.A. (Hans) schreef: ↑11-02-2025 14:03Pluimen zelfs richting 15° lange termijn....
Februari toch weer de meest tegenvallende wintermaand? Zelfs al die matige vorst dagen, moet het nog zien. Het jojoot veel te veel heen en weer.
Amoc van mij mag je stilvallen, heerlijk weer terug naar een kouder klimaat!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Winter nieuwe stijl, zullen we maar zeggen....
Geldt ook voor Moskou e.o.
Als daar geen kou zit kan het bij ons nooit tot echte winterkou komen...
Dat was vroeger heel anders....
Maar ja, dat weten we allemaal...
Je blijft als winterliefhebber toch hoop houden tegen beter weten in...
Daarom zit ik meestal in de retro en laat het maar gewoon komen zoals het is...
Geldt ook voor Moskou e.o.
Als daar geen kou zit kan het bij ons nooit tot echte winterkou komen...
Dat was vroeger heel anders....
Maar ja, dat weten we allemaal...
Je blijft als winterliefhebber toch hoop houden tegen beter weten in...
Daarom zit ik meestal in de retro en laat het maar gewoon komen zoals het is...
-
GFS12u minder, -10c komt niet tot ons land. Drama.
Drama vind ik ook dat druilerige hoogtelaag. Een sneeuwgrens op een paar honderd meter boven de grond.

Ik zag dronebeelden van de sneeuw in Dokkum.

Deze beelden trof ik op de NOS app.
Amper een 1 cm op de daken en het gras, het groen stak er nog ruim doorheen.
Zover zijn we gezonken; dat een dun laagje nattige sneeuw nieuwswaardig wordt gemaakt.

Dan maar het groeiseizoen verwelkomen.