Ook mooi om de kaartjes op 700 en 1500 meter erbij te nemen. Waar zit de zachtste lucht op enige hoogte?Ronald schreef: ↑10-02-2025 19:20Zo, waar staan we nu rond de klok van 7 in de avond.
Dan zien we dat het KNMI weerbericht in de loop van de dag veranderd is. Begonnen we met neerslag die vnl uit regen zou bestaan, muv in de ochtend Limburg en in de avond het NO. In de loop van de dag gaf men regen, met in het midden en noorden (natte) sneeuw en vermelding van het ZW waar ook een sneeuwdek mogelijk zou zijn.
En het laatste bericht geeft nu landelijk (natte) sneeuw met kans op vorming sneeuwdek in M, NO, O en ZW.
De panelen schuiven dus, nog steeds.
Onderstaand weer de actuele gegevens waarbij opvalt qua temp dat de 0 graden grens nu vanuit het N van Duitsland in westwaartse beweging is en hetzelfde geldt voor de dauwputwaarden. Bovendien is het laag iets dieper dan ingeschat en ontwikkelt zich nog iets.
In de kaart van de dauwpunt zie je al een beetje de situatie tot morgenmiddag, een wat zachtere strook over N Belgie, W Duitsland en Z/ZO NL.
Tot slot de constatering dat actueel mijn regio de laagste waarden heeft.
Verwachting is dat vanaf morgenmiddag er een fase van enige uren zal zijn dat de wat hogere temp en dus vnl regen zich noordwaarts uitbreiden als het laag nog iets noordwaarts trekt, dan een fase van enige uren van status quo als laag stationair is en dan in de loop van woensdag als het laag (zuid)oostwaarts wegtrekt zakt de koude lucht vanuit het noorden weer over het hele land uit, met kansen op sneeuw.
Winter 2025
Re: Winter 2025
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Psst de lente lonkt bij EC 12 uur. 
Overigens een leuk dagje vandaag dankzij twee keer sneeuw.
Rond het middaguur droge, brokkelige vlokjes.
In namiddag, gemengd met sneeuwregen, vielen er kleffe vlokken die zwaar van het vocht hoorbaar op het Velux dakraam ploften.
Hoog in de lucht wemelde het enige tijd van de wervelende sneeuwvlokken. Blij met een verrekijker.

In namiddag, gemengd met sneeuwregen, vielen er kleffe vlokken die zwaar van het vocht hoorbaar op het Velux dakraam ploften.
Hoog in de lucht wemelde het enige tijd van de wervelende sneeuwvlokken. Blij met een verrekijker.

laatste uur toch wel gestaag oplopende temp in het -uiterste- ZW/ZO.
Veeg teken?
Veeg teken?
-
Wat een dramatische uitvoer is dat. Bizar, hoe snel het hoog zakt. Overigens zagen in februari 2021 ook, dat het hoog snel zakte; toen nog slechter namelijk naar de Britse eilanden.John schreef: ↑10-02-2025 19:53Psst de lente lonkt bij EC 12 uur.
Hoog in de lucht wemelde het enige tijd van de wervelende sneeuwvlokken. Blij met een verrekijker.![]()
EC ens12z laat zien dat het een vnl NO winterfeest gaat worden.
Morgen een sneeuwdek die het 1 week zeker gaat uithouden met ondertussen volop winterse temperaturen.
Plaats weer wat van de actuele situatie. Ging zojuist in de tuin tijdens een rokertje maar 1 gedachte voor het hoofd: wat is dat recente artikel van het KNMI over de opwarming die mn O/NO aanvoer ondergaan heeft.
Kijk naar het temp overzicht van Duitsland en nog steeds, na bijna 2 dagen onafgebroken O/NO aanvoer is er nog steeds geen sprake van een echte temp daling.
Morgen een sneeuwdek die het 1 week zeker gaat uithouden met ondertussen volop winterse temperaturen.
Plaats weer wat van de actuele situatie. Ging zojuist in de tuin tijdens een rokertje maar 1 gedachte voor het hoofd: wat is dat recente artikel van het KNMI over de opwarming die mn O/NO aanvoer ondergaan heeft.
Kijk naar het temp overzicht van Duitsland en nog steeds, na bijna 2 dagen onafgebroken O/NO aanvoer is er nog steeds geen sprake van een echte temp daling.
Dat is niet zo raar. De drukverdeling is niet ok. De wind mag dan oost zijn, maar de circulatie niet. De voorgeschiedenis was ook niet ok. Er is geen sprake van kou-advectie.
Nog maar twee dagen geleden won zachte lucht terrein over Benelux en vooral Duitsland.
Ook op 700 meter relatief zacht en tot in Polen positieve temperaturen te vinden op deze hoogte, gisterochtend.
Hier in Purmerend wel wat dwarrelende vlokjes gezien, maar op de KNMI waarnemingen is geen wnkwl station dat sneeuw meldt, ook lijken de temperaturen weer iets te stijgen , Dus ik ben benieuwd hoe het zich vannacht gaat ontwikkelen.
Amsterdam Noord, tot vanmiddag droog, met heel af en toe een vlok. Daarna regen, natte sneeuw en regen. Vervolgens droog en nu ineens lichte sneeuw, er is geen peil op te trekken. Ook weer aantrekkende wind.
Zo, wat een teleurstelling. Zo rond een uur of 2 vannacht was hier de temp tot iets boven 0 gedaald en vielen er vlokken, auto en takken enzo kleurden al wit. Met het gevoel dat het dan wellicht eindelijk eens wit zou zien bij het openen van het gordijn hervatte ik de slaap.
En werd wakker met, voor de 1267e keer, 3 C op de thermo en gestaag vallende regen.
Ten zuidwesten is het tot een sneeuwdek gekomen en -vooral- in het NO van het land.
Mbt het laatste bericht van John. Was me ook duidelijk dat wat je aangaf over hogere temp op hoogte maar ik doelde op verplaatsing van kou aan het oppervlak westwaarts, ondanks de warmere bovenluchten was het in Polen aan het oppervlak wel relatief koud en die lucht ging sinds zondag niet echt westwaarts ondanks de oosten wind.
Aan de temp kaart van nu is te zien dat er afgelopen nacht wél westwaartse verplaatsing is opgetreden, het NO profiteert daar deels van.
Verder geeft Reinout opnieuw de beste klap op de spijker in zijn bericht van zojuist. Hier heb ik zojuist ook de witte vlag aan de voordeur opgehangen. Het lijkt, mn dan voor de regio waar ik woon, niet meer mogelijk. Andere conclusie is er niet.
Ondanks alle verleidingen, ook nu weer, blijft het hier groen. Nog een paar dagen -zachte- kwakkel, morgen zelfs tot 7 C in het zuiden, zal dan eindelijk in de loop van vrijdag de droge koude lucht gaan instromen.
Het NO zal daar nog lang van profiteren, grote kans dat de gehele volgende week daar koud tot vrij koud zal verlopen.
Spijkenisse, en geheel Z en M Nederland krijgen ook wat flinke vorstnachten maar zeer waarschijnlijk al voor midden volgende week nog maar nauwelijks nachtvorst en maxima die de grens van 10 C gaan opzoeken.
En werd wakker met, voor de 1267e keer, 3 C op de thermo en gestaag vallende regen.
Ten zuidwesten is het tot een sneeuwdek gekomen en -vooral- in het NO van het land.
Mbt het laatste bericht van John. Was me ook duidelijk dat wat je aangaf over hogere temp op hoogte maar ik doelde op verplaatsing van kou aan het oppervlak westwaarts, ondanks de warmere bovenluchten was het in Polen aan het oppervlak wel relatief koud en die lucht ging sinds zondag niet echt westwaarts ondanks de oosten wind.
Aan de temp kaart van nu is te zien dat er afgelopen nacht wél westwaartse verplaatsing is opgetreden, het NO profiteert daar deels van.
Verder geeft Reinout opnieuw de beste klap op de spijker in zijn bericht van zojuist. Hier heb ik zojuist ook de witte vlag aan de voordeur opgehangen. Het lijkt, mn dan voor de regio waar ik woon, niet meer mogelijk. Andere conclusie is er niet.
Ondanks alle verleidingen, ook nu weer, blijft het hier groen. Nog een paar dagen -zachte- kwakkel, morgen zelfs tot 7 C in het zuiden, zal dan eindelijk in de loop van vrijdag de droge koude lucht gaan instromen.
Het NO zal daar nog lang van profiteren, grote kans dat de gehele volgende week daar koud tot vrij koud zal verlopen.
Spijkenisse, en geheel Z en M Nederland krijgen ook wat flinke vorstnachten maar zeer waarschijnlijk al voor midden volgende week nog maar nauwelijks nachtvorst en maxima die de grens van 10 C gaan opzoeken.
Cijfers spreken duidelijker dan woorden
Pluimen NO, M en Z.
Pluimen NO, M en Z.