Winter 2025

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John

Re: Winter 2025

Bericht door John » 06-02-2025 19:11

Wilfried schreef:
06-02-2025 12:26
Ik kreeg zojuist een ingeving: februari 2005. Toen was het ook eindeloos kaartenstaren en bleef het tot en met de derde decade gepruttel in de marge. Met alleen in de nacht vorst. Maar het geduld, dat ernstig op de proef werd gesteld, werd uiteindelijk beloond en verzilverd met begin maart de mooiste na-winterse situatie die ik ooit heb meegemaakt. Hoeveelheden sneeuw van een halve meter in de noordelijke delen van NL en ruim 20 graden vorst in Marknesse. En dit jaar, hoe zal het nu verder gaan? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee....
Mooi vond ik ook begin maart 2006. Een week lang bepaalde een laag gevuld met poollucht met kern nabij Denemarken ons weerbeeld. Onstabiele poollucht.

We hadden een week lang overwegend temperaturen van -20 graden of lager op 700hPa. Wat heel bijzonder is bij aanvoer vanaf zee. Dagelijks viel er sneeuw in Nederland. Regionaal veel sneeuwbuien met flink pak.

De winter van 2006 had toen wel intense vorst gebracht tot over het noordoosten van Duitsland. Ik herinner me nog de beelden van een bevroren Elbe.

Ik heb al heel lang geen berichten meer gehoord over ijsgang op onze rivieren.

Leuke termen als: licht tot matig drijfijs of zwaar vast ijs. :D

Ronald

Bericht door Ronald » 06-02-2025 19:15

Ja, letterlijk als sneeuw voor de zon die dag, begon vorstig en in de middag zaten de terrassen vol in Rotterdam.
Misschien iets dergelijks ook de komende weken, hoe het ook in de praktijk bij ons gaat uitpakken, er vormt zich de komende week/weken een scherpe grens tussen winterkou en lentewarmte.

Maar eerst de komende dagen, is al moeilijk genoeg. Want de modellen laten in de recente runs de ZW lagedruk wél thermisch ons weer beïnvloeden maar neerslag valt er bijna niet. Wel veel bewolking die vanaf morgen zal overheersen, met verspreide opklaringsgebieden. Morgen, na minima iets boven het vriespunt waarschijnlijk, met een aantrekkende ooster venijnig koud met max 3/4 C.
Zaterdagochtend dan lokaal, mn NO, kans op wat vorst en overdag scherpe temp verschillen, met een graad of 3 C in het noorden en mogelijk de 10 C in het zuiden van Limburg.
Zondagochtend opnieuw lokaal wat onder het vriespunt en overdag 3-7 C, met mn in het noorden en midden zonnige perioden.

Maandag nog veel wolkenvelden en na een nacht met op uitgebreidere schaal lichte vorst en overdag een graad of 3.

Dan dinsdag-vrijdag eindelijk overwegende invloed van het NO maximum. Veel zon en lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag 1-5 C, lage dauwpuntwaarden < -5 C.

En daarna is alles mogelijk. Zie bepaalde leden in het GFS ens en bv UKMO/GEM voor koud winterweer in een aanhoudende O aanvoer maar met koudere bovenluchten dus mogelijk nog wat lagere waarden dan tot dan. Maar zie ook bv GFS oper/AI, voor beginnende lenteweer in een Z aanvoer dan max -ruim- boven de 10 C.

Vaker opgemerkt, deze winter presteert tot nu uiterst matig maar houdt de spanning er wel in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John

Bericht door John » 06-02-2025 19:23

Ronald schreef:
06-02-2025 19:15

Vaker opgemerkt, deze winter presteert tot nu uiterst matig maar houdt de spanning er wel in.
:applaus:

Waar de zonale aanvoer aan banden wordt gelegd ontstaat ruimte voor:

1. Stilstand
2. Transport van kou
3. Transport van warmte

Vroeg lenteweer in de tweede helft van februari ligt meer voor de ✋.

Ronald

Bericht door Ronald » 06-02-2025 19:39

Of wel zacht maar verder verre van aangenaam weer zoals EC oper dat schetst.
Lagedruk wordt overheersend, vanaf donderdag al, maar niet in de vorm van een vrij rustige zachte zuidstroming.
Lagedruk gaat volgens EC dermate uitdiepen, wel logisch gezien de enorme thermische verschillen die er ontstaan, dat het bij ons zeer wisselvallig en zeer windig gaat worden, dit wél met waarden rond de 10 C af en toe.

Pieter

Bericht door Pieter » 06-02-2025 21:18

Dit lijkt een echte luchtdrukverdeling voor schaastliefhebbers

Pieter

Bericht door Pieter » 06-02-2025 21:19

Maar we moeten het doen met een nachtvorstje, nog geen ijs op de sloot

Ronald

Bericht door Ronald » 06-02-2025 21:27

Dat het laag ten zuiden verstorend werkt op eerdere verwachtingen is helder, met een tijdelijke warmteopstoot. Maar dit was ik nog niet tegengekomen, dat het zaterdag en zondag volop lenteweer kan worden, zie WRF (weekend) en Harmonie (zaterdag).

En nwe EC pluim laat in -kleine- meerderheid lentetemp in de 2e helft zien, enorm opgewarmd in het laatste deel.

Ronald

Bericht door Ronald » 07-02-2025 08:33

Is nu inderdaad ook in de KNMI verwachting voor morgen opgenomen die tijdelijke opstoot van zachtere lucht vanuit het zuiden, volgens hun verwachting tot 10 C in het zuiden van Limburg.
Dan zou je denken, zó wat een kou-inval dit weekend, en daar is niks tegenin te brengen.
Maar het gehele plaatje dat ik vanmorgen in de modellen zag stemt me wél hoopvol voor de komende ontwikkelingen.
En dan dus vooral de ontwikkelingen tegen en vanaf eind komende week.
Nadat morgen dus wat zachtere lucht tijdelijk binnenstroomt, is vanaf zondag dan wél het NO hogedrukgebied weersbepalend en gaan we geleidelijk de dagen daarna over naar droog en vrij koud tot koud winterweer. Minima gaan naar lichte tot, mn in het NO, matige vorst en overdag tussen 1-4 C.
En dan dus het kruispunt. Het punt waar AI en GFS oper kiezen voor verzachting, GFS oper slechts tijdelijk overigens, daar kiezen UKMO, EC oper en GEM voor de koudere variant onder regie van een N hogedrukgebied dat tegen volgend weekend vanuit omgeving Spitsbergen zuidwaarts komt afzakken, met aan zijn rechterflank de enorme koudebel die zich over Scandinavie zuidwaarts gaat uitbreiden.

GFS ens laat zien dat nu meer leden voor de koudere variant gaan dan eerdere runs, zie pluim NO NL.
Het hangt nog steeds in de lucht, die grote verrassing.

Wilfried

Bericht door Wilfried » 07-02-2025 08:41

Ronald schreef:
07-02-2025 08:33
Is nu inderdaad ook in de KNMI verwachting voor morgen opgenomen die tijdelijke opstoot van zachtere lucht vanuit het zuiden, volgens hun verwachting tot 10 C in het zuiden van Limburg.
Dan zou je denken, zó wat een kou-inval dit weekend, en daar is niks tegenin te brengen.
Maar het gehele plaatje dat ik vanmorgen in de modellen zag stemt me wél hoopvol voor de komende ontwikkelingen.
En dan dus vooral de ontwikkelingen tegen en vanaf eind komende week.
Nadat morgen dus wat zachtere lucht tijdelijk binnenstroomt, is vanaf zondag dan wél het NO hogedrukgebied weersbepalend en gaan we geleidelijk de dagen daarna over naar droog en vrij koud tot koud winterweer. Minima gaan naar lichte tot, mn in het NO, matige vorst en overdag tussen 1-4 C.
En dan dus het kruispunt. Het punt waar AI en GFS oper kiezen voor verzachting, GFS oper slechts tijdelijk overigens, daar kiezen UKMO, EC oper en GEM voor de koudere variant onder regie van een N hogedrukgebied dat tegen volgend weekend vanuit omgeving Spitsbergen zuidwaarts komt afzakken, met aan zijn rechterflank de enorme koudebel die zich over Scandinavie zuidwaarts gaat uitbreiden.

GFS ens laat zien dat nu meer leden voor de koudere variant gaan dan eerdere runs, zie pluim NO NL.
Het hangt nog steeds in de lucht, die grote verrassing.
Fijn wakker worden zeg, zo vlak voor het weekend. Op WW lijkt de sfeer ook ineens omgeslagen, in positieve zin welteverstaan. Ik had dit eigenlijk niet meer verwacht na alle verslechterde MT en LT verwachtingen van de laatste paar dagen.

Wilfried

Bericht door Wilfried » 07-02-2025 09:23

Pluim EC00: hij lijkt me iets beter dan gisteravond. Doch, het houdt niet over. Overdag ruim boven nul. Wel ruim een week nachtelijke vorst. Aan het eind helaas weer die ongewenste stijging.

Plaats reactie