Winter 2025
-
Re: Winter 2025
Iedereen mag het weten John.
EC12u oper is wc.
EC12u oper is wc.
-
Pluim. Eerste week van februari wordt ook niks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Winterweer in februari ?
Elfstedentocht zit er al niet meer in, volgend jaar beter?

Pluim net zo weinig contrast als het wolkendek de laatste tijd.
Ik heb al dagen tussen +5 en +10 graden in mijn hoofd zitten.

Het wintertje is overigens nog niet voorbij in Rijen. Alweer -2 graden. We dansen al vier achtereenvolgende dagen rondom het vriespunt, wat vier dagen Hellmann oplevert.

Ik vind dit top. Weg met die mistige deprimerende waterkou. Sommige plaatsen hebben nu al 30 zonloze dagen sinds 1 december. Ben die lange donkere wintertunnel meer dan kotsbeu.
Ik schreef wat uren geleden hier over maxima morgen in de orde 4-6 C, maar daar kom ik op terug.
Veel modellen komen nu met max een graad of 3 C en Harmonie zelfs maar 1 a 2 C. Wellicht morgen verrassingen als het neerslaggebied gaat overtrekken.
Algemene beeld is dan wel dat donderdag een graad of 6 C moet opleveren en vrijdag in de avond een gebied met 8/9 C over het zuiden trekt.
Maar dan is GFS18z toch weer opvallend koud te noemen tov eerdere verwachtingen, de periode zaterdag-maandag,
Dan gaat het er om spannen of die wellicht wél zachte laatste dagen van januari de maand als geheel boven normaal gaan tillen. Op dit moment is de negatieve afwijking ongeveer 1 C voor de Bilt, voor Maastricht bv meer dan 2 C. Berekeningen laten de maand of 0.1 C te zacht of precies als normaal eindigen.
November was ook rond normaal en het is lang niet gebeurd dat er van de laatste 3 maanden 2 thermisch rond normaal zijn geëindigd.
Een hikje of gaan we voor wat langere tijd naar wat minder bizar te zacht weer?
Veel modellen komen nu met max een graad of 3 C en Harmonie zelfs maar 1 a 2 C. Wellicht morgen verrassingen als het neerslaggebied gaat overtrekken.
Algemene beeld is dan wel dat donderdag een graad of 6 C moet opleveren en vrijdag in de avond een gebied met 8/9 C over het zuiden trekt.
Maar dan is GFS18z toch weer opvallend koud te noemen tov eerdere verwachtingen, de periode zaterdag-maandag,
Dan gaat het er om spannen of die wellicht wél zachte laatste dagen van januari de maand als geheel boven normaal gaan tillen. Op dit moment is de negatieve afwijking ongeveer 1 C voor de Bilt, voor Maastricht bv meer dan 2 C. Berekeningen laten de maand of 0.1 C te zacht of precies als normaal eindigen.
November was ook rond normaal en het is lang niet gebeurd dat er van de laatste 3 maanden 2 thermisch rond normaal zijn geëindigd.
Een hikje of gaan we voor wat langere tijd naar wat minder bizar te zacht weer?
Inderdaad applausje waard. De winterbeleving is er zeker bij mij, ook al stelt het niks voor. Het is vooral de combi, lichte vrieskou met somberheid wat de temp laag houdt. En behalve zonloos ook nu weer veel mistige dagen. Toch was de vorstperiode vorig jaar januari wel beter met een stuk meer Hellmann en tevens aardig wat sneeuw.John schreef: ↑21-01-2025 22:00Pluim net zo weinig contrast als het wolkendek de laatste tijd.
Ik heb al dagen tussen +5 en +10 graden in mijn hoofd zitten.![]()
Het wintertje is overigens nog niet voorbij in Rijen. Alweer -2 graden. We dansen al vier achtereenvolgende dagen rondom het vriespunt, wat vier dagen Hellmann oplevert.![]()
De winter kan verder helaas afgeschreven worden. Het voorjaar komt er al weer aan met z'n dubbele temps tot in de eerste week van februari. Veel te vroeg maar wat doe je eraan. Toch is het een schitterende winter waarin ik veel geniet. Qua somberheid is het de beste winter in bijna 40 jaar, wat best bijzonder is in tegenwoordig schonere lucht en zonnigere tijden.

Saai, saaier saaist! 😠
Amoc van mij mag je stilvallen, eindelijk terug naar een koud klimaat!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Amoc van mij mag je stilvallen, eindelijk terug naar een koud klimaat!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍