18 juni. In de laatste EC-oper ziet dit er weer wat beter uit

Ik gebruik inderdaad een andere referentie, die van 1901-2020 loopt. Zowel het oude als nieuwe klimaat zitten hierin en geeft een nauwkeuriger en veel minder vertekend beeld dan alleen de laatste 30 jaar. Omdat de lijn lager ligt is het voor mij minder snel koud. Sowieso niet qua beleving omdat het dan nog kouder moet zijn dan de vroegere juni's zoals bijvoorbeeld '94 '95 en '96 die ik meemaakte toen ik rond de 24 was. Zelfs hier een week lang max 14 graden in juni 1996. Jongeren die dit niet meegemaakt hebben snap ik wel dat die het deze juni al zeer koud vinden. Voor de ouderen vind ik het vreemder als die ook steen en been gaan klagen omdat zij die wel hebben meegemaakt toen ze jonger waren.John schreef: ↑12-06-2024 19:06Dat vind ik een merkwaardige constatering.Ko schreef: ↑12-06-2024 11:39Nou, aangezien de 1ste junidecade 37x kouder is geweest is de huidige junikoelte niet ongewoon koel. Zeker niet met de Schaapscheerderskou dat ook heel normaal is in juni en de schommeling in gemiddelde dat pieken en dalen kent. Misschien dat sommigen dat vergeten waren na een aantal hete juni's?
Op deze manier kun je geen enkele koelte ongewoon vinden.![]()
Nooit meer ongewoon koel in 2100 doordat je 200 jaar terug kijkt.![]()
Het kan hoor, het is een keuze. Jan Visser blijft het ook doen, maar het gaat steeds minder aansluiten bij de beleving en waarneming van de mensen.
Hun referentie is het huidig klimatologisch gemiddelde.
Iemand in 2100 kan nooit spreken van ongewoon koud of koel, want het is 100 keer kouder of koeler geweest.![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ook. Zowel vandaag als gisteren en eergisteren regelmatig kil in een zomerjasje. Inderdaad door wind en laag dauwpunt tijdens dikkere wolken met weinig voelbare straling.Sebastiaan schreef: ↑12-06-2024 20:45Ik vind het wel geregeld koud. Mede door laag dauwpunt en zeker in de wind. Zie ook nauwelijks mensen met korte broeken of rokjes.
18 juni. In de laatste EC-oper ziet dit er weer wat beter uit![]()
Sinds 2018 niet meer, daarvoor was dat wel meer de standaard toen we nog nattere zomers hadden en voornamelijk minder langdurig droge perioden. Je had een enkele keer eens een uitzondering als 2003 en 2006 maar dat was het dan ook wel.Kerkhof, J.A. (John) schreef: ↑12-06-2024 22:27Overigens zag ik dat neerslagtekort op 0 staat. Dat is ook niet alledaags rond half juni.![]()
Als het er dan bij eentje of twee blijft vind ik 't nog niet zo erg. Zolang er maar geen langdurige serie ontstaat. Daarvan zijn er meer dan genoeg zomers geweest. Echt tijd voor iets anders nu!Sebastiaan schreef: ↑13-06-2024 11:55Pluim. Dreiging van een zomerse dag op de LT neemt toe. Afwachten.