Winter 2022/2023

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5961
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Ko » 21-12-2022 17:54

Bravenboer, H.D.W. (Dick) schreef:
21-12-2022 11:29
Zie ik het nou goed Ko, is er gisteren bij jou in de omgeving de meeste regen gevallen !? :applaus:
Ja, unicum
Altijd daar, zelden hier
El Nino doet het goed dit jaar qua nattigheid en somberheid 👍

Ted
Berichten: 4026
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 21-12-2022 18:01

.
Laatst gewijzigd door Ted op 26-12-2022 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12414
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 21-12-2022 19:01

John schreef:
21-12-2022 16:45
Houdoe
Dat doet me denken aan carnaval :mrgreen: Vooruit dan maar: "Alaaf!"

Hans
Berichten: 1776
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Hans » 21-12-2022 21:25

Ach die winter van 22/23.....
Kan allemaal nog gemakkelijk....
Ik kijk niet meer vooruit maar leef betreffende het weer bij de dag.
Ik wil niet eens weten wat de kaarten over de lange termijn roepen..
Ik laat me verrassen door het weer van het moment en doe gevolgtrekkingen.
Leve de RETRO-WEERBELEVING!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Gerben » 22-12-2022 01:27

Hans schreef:
21-12-2022 21:25
Ach die winter van 22/23.....
Kan allemaal nog gemakkelijk....
Ik kijk niet meer vooruit maar leef betreffende het weer bij de dag.
Ik wil niet eens weten wat de kaarten over de lange termijn roepen..
Ik laat me verrassen door het weer van het moment en doe gevolgtrekkingen.
Leve de RETRO-WEERBELEVING!
Wat is het voordeel van een retroweerbeleving? Ik snap dat niet

Hans
Berichten: 1776
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Hans » 22-12-2022 06:21

Dat je je niet druk maakt om het (winter)weer dat mogelijk wel of niet komt...Je laat het gewoon gebeuren zoals het komt ....
Deden de mensen vroeger ook toen men geen verwachtingstechnieken had. Accepteren wat is en genieten van het huidige weermoment!
En je gaat beter op de natuur letten!

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Gerben » 22-12-2022 08:39

Hans schreef:
22-12-2022 06:21
Dat je je niet druk maakt om het (winter)weer dat mogelijk wel of niet komt...Je laat het gewoon gebeuren zoals het komt ....
Deden de mensen vroeger ook toen men geen verwachtingstechnieken had. Accepteren wat is en genieten van het huidige weermoment!
En je gaat beter op de natuur letten!
Ik let goed op. Toen ik nog in de zandbak speelde sloeg mijn buurman een grondwaterput. Daardoor daalde het grondwater.....Gerben zat voortaan zwetend in de zandbak te spelen.
Vervolgens gingen ze een riool aanleggen en heb het grondwater nooit meer gezien. Langs de route naar school lag aan beide zijden van de weg een greppel (vaak gevuld met water) en die werden zomaar vervangen door een trottoir en auto's. En Gerben maar puffend naar school lopen. Ik had nooit meer vieze modderige schoenen! : ( En dan komt het NMI met dit verhaal! En de lucht werd/wordt steeds schoner etc

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -en-droger

Hans
Berichten: 1776
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Hans » 22-12-2022 13:04

Vandaag met deze fraaie heldere zonneschijn zou je zelfs al enigszins kunnen merken dat de dagen afweer lengen, hetzij minimaal!

Sebastiaan
Berichten: 12414
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 22-12-2022 15:21

Verhaal van RvdB

In onze winterverwachting, zoals we die in september en eind november (definitieve versie) publiceerden, gaven we het al aan; er waren twee scenario’s voor de komende maanden. In beide gevallen zou de eerste winterhelft vroeg winterweer te zien moeten geven. Daarna zagen we twee mogelijkheden voor het vervolg: een wisselvallige en zachte variant (met een slagingskans van 70 procent) en een koudere variant (slagingskans 30 procent). Intussen is wel duidelijk dat het vervolg inderdaad de zachte variant zal worden.


Het vroege winterweer hebben we inmiddels gehad. De eerste 2,5 weken van december verliepen veel kouder dan normaal, uitlopend in de vorstperiode die het afgelopen weekend ten einde ging. Het was lang geleden dat we in december een koude periode met een vergelijkbare duur als die van dit jaar hadden. Op meerdere plaatsen in het land stond de gemiddelde maandtemperatuur na de 18e onder nul. In Maastricht was het maandgemiddelde van -0,3 graden op dat moment zelfs goed voor een negende plaats op de lijst van koudste decembermaanden sinds 1906. Voorwaar een prestatie.

Natuurijs
In vrijwel heel het land konden we op ondiep water en ijsbanen enkele dagen op natuurijs schaatsen, in het weekend van 17 en 18 december waren er zelfs waaghalzen die de grotere plassen op gingen. Hier en daar zakten mensen door het ijs, maar meestal ging het gelukkig goed. We registreerden enkele ijsdagen, in Arcen zelfs vijf rij. Op een aantal plaatsen kwam het tot strenge vorst en we zagen aanvriezende en uitsneeuwende mist, Ook was er mooie, ruige rijp, namen we Arctische Zeerook waar en sneeuwde het op diverse plaatsen een beetje. Aan winterweer verzamelden we meer dan in de hele voorgaande winter.

Hogedrukgebieden, die in Scandinavië aan het einde van de novembermaand de kop opstaken, trokken naar het westen, om zich voor enige tijd in de omgeving van Groenland en IJsland te vestigen. Aan de oostflank ervan stroomde koude lucht, afkomstig vanuit het noordpoolgebied, in de hogere luchtlagen naar het zuiden af en bereikte ook onze omgeving. Doordat die kou met het warme Noordzeewater in contact kwam, ontstonden op zee allerlei storingen die ervoor zorgden dat het geheel niet zo mooi uit de verf als de weerkaarten ons eerst voorspiegelden.

Kou om zeep
Van de beloofde oostelijke tot noordoostelijke winden kwam niets terecht. Veel vaker was de wind zuidelijk of zuidwestelijk en in de kustgebieden waaide hij af en toe uit richtingen tussen west en noord, vanaf zee dus. Daar kwam het kwik overdag vaak ruim boven nul, landinwaarts was het kouder. Ook was het naar het westen verdwijnen van de hogedruk niet gunstig voor het vervolg, zo wisten we meteen al. Vaak komt zo’n hogedrukgebied na verloop van tijd té westelijk uit, waardoor de koude lucht niet meer naar ons, maar de Oceaan op stroomt. De lagedrukgebieden die daar vervolgens ontstaan, helpen de kou na enige tijd vakkundig om zeep. En deze keer was dat niet anders.

Toch bleek het uiteindelijk genoeg voor een mooie, winterse periode. Ook de verwachtingen voor de langere termijn zagen er af en toe hoopvol uit. Het leek misschien toch wel anders te worden dan in de voorgaande winter, al waren de randvoorwaarden, waarbinnen alles tot stand kwam, in grote lijnen wel dezelfde als die van vorig jaar. Toen ontspoorde de winter na de Kerst (vanuit het perspectief van de winterliefhebber in elk geval) volledig.

Sterke poolwervel
Wat vooral vergelijkbaar was en is, is de sterke poolwervel, hoog in de atmosfeer. Hij is de afgelopen weken alleen maar sterker geworden en draait de komende tijd volgens de verwachtingen op volle toeren. Net zoals vorig jaar om deze tijd. Het gevolg toen was duidelijk. Na een nog koud verlopen Kerst met op veel plaatsen in de nachten zelfs lichte tot matige vorst, sloeg het weer om. De januarimaand verliep al zacht en wisselvallig, zonder dat je van een echte westcirculatie kon spreken. In februari was die er echter wel. En hoe. Het weer werd steeds wilder, we kregen uiteindelijk drie stormen op rij en de maand verliep kletsnat en superzacht. Van de winter was al die tijd geen spoor meer.

En ja; inmiddels zien we hetzelfde gebeuren. Met een beresterke poolwervel boven de pet, verdwijnen de winterse signalen als sneeuw voor de zon uit de weerkaarten. De hoogteruggen, die de afgelopen weken nog fraaie hogedrukgebieden op de been wisten te brengen op plekken waar winterliefhebbers blij van werden, worden meer en meer platgeslagen. Tegelijkertijd grijpen lagedrukgebieden op de Oceaan de macht.

Slecht nieuws
Daar waar de luchtdruk de afgelopen weken in de buurt van IJsland vaak relatief hoog was en lagedrukgebieden een zuidelijke koers moesten volgen tot in het Middellandse Zeegebied, is de luchtdruk bij IJsland nu juist laag. Boven het zuiden van Europa zijn de hogedrukgebieden verschenen, die daar in de vorige winter ook al zo dominant waren. In een verhaal gisteren op deze site beschreven we waarom dit voor die omgeving heel slecht nieuws is.


Nu we terug zijn bij de situatie van vorig jaar, is er weinig reden meer om aan te nemen dat het vervolg van de winter dit jaar nog kou van betekenis zal brengen. Alleen een wonder kan hierin nog verandering brengen, zoals een plotselinge opwarming van de stratosfeer boven het noordpoolgebied, een SSW eventueel later deze winter. Vooralsnog is er niets dat hierop wijst. En zolang dat zo is, kunnen we de winter van dit jaar feitelijk afschrijven. In elk geval daar waar het om een periode met stabiel winterweer gaat. De zachte optie zal vrijwel zeker de juist blijken te zijn. Het vervolg van de winter wordt daarmee wisselvallig en zacht. Met alleen incidentele, koudere dagen tussendoor, die ook weer snel vervliegen. De kansen op een koud vervolg van de winter zijn nu wel verkeken - Weer.nl

-----------

Sebastiaan
Berichten: 12414
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022/2023

Bericht door Sebastiaan » 22-12-2022 15:22

In januari kunnen we eventueel nog genieten van Eurohoogkou. De zon is dan niet krachtig, zoals vanaf half februari, zodat bij genoeg opklaringen en aflandige wind al snel matig kan vriezen.

Als het waar is wat RvdB stelt, achtergrondsignalen van dit jaar, zijn ongeveer hetzelfde als in de vorige winter, dan is het het wellicht raadzaam te kijken naar januari 2022. We zagen toen redelijk wat hogedrukinvloed. Het viel niet goed voor ons [optie Eurohoogkou]. Dat kan natuurlijk nu anders zijn.

MJO fase 6,7 zal waarschijnlijk niet leiden tot noordelijk Hogedruk (te zwak? & koppeling strato en trop.). Dus dan krijg je hogedruk op onze breedtegraad (uiteraard met wat speling N-Z). Het is iets wat ik als reddingsboei zie.

Op de kaarten zie ik nog geen doortimmerde WC.

Op de EC-oper kaarten zie ik nog geen doortimmerde WC. Wellicht biedt ook dat een mogelijkheid vanaf 5-10 januari 2023.

Benieuwd waar EC46 vanavond mee komt. Ik vermoed geen noordelijke hogedruk op de oceaan. We wachten rustig af. De natuur beslist.

Plaats reactie