Winter 2022

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2022

Bericht door Pieter » 22-01-2022 10:52

Onderbreking van het grijze saaie kalme weer; Stormachtige wind en winterse buien
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 22-01-2022 13:38

Britta, Britta, Britta hoe haal je het in je hoofd om dat te denken!? Ook op het Zuidelijk Halfrond trekken lagedrukgebieden van west naar oost.

https://www.weer.nl/nieuws/2022/potenti ... madagaskar

"Bij ons op het noordelijk halfrond waait de wind rondom een lagedrukgebied altijd tegen de klok in en rondom een hogedrukgebied juist met de klok mee. Op het zuidelijk halfrond is dat net andersom en ook trekken de lagedrukgebieden er meestal van oost naar west. Momenteel worden er in een oostelijke stroming boven de Indische Oceaan meerdere lagedrukgebieden richting het oosten van Afrika getransporteerd en komen dan onderweg ook enkele eilanden tegen, waaronder Mauritius en Réunion, maar ook het grote ‘rode eiland’ Madagaskar. De afgelopen dagen trok er ook al een actief lagedrukgebied over, waarbij het tot zwaar weer kwam, en een volgende trekt dit weekend over het noorden van Madagaskar. Bij laatstgenoemde is er volgens het Joint Tyfoon Warning Center kans dat het geheel het komende etmaal uitgroeit tot een tropische cycloon, met wederom veel wind en neerslag."

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 22-01-2022 19:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2022 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Ko » 22-01-2022 19:51

Het was hier vandaag weer eens een schitterende zonloze dag, echt zo'n donkergrijze dag die in de kerstweek van december thuishoort. Niet de hele afgelopen week namelijk was het zo somber. Integendeel, de zon was er zelfs regelmatig op bijna alle dagen van de week sinds maandag. Als het niet koud is kunnen 'nat' en/of 'somber' me nog bekoren, vandaag dus. Toch was het nog maar de negende dag dus niks bijzonders, normaal telt januari hier nu 12 zonloze dagen.

Hopelijk gebeurt er nog iets onverwachts. Nog een wonder dat januari vorstdagen telt, tot nu toe zelfs negen stuks. Als het zo doorgaat met die klimaatverandering kun je er op wachten dat januari ook nog wel meermaals geheel vorstloos zal verlopen, zoals wintermaand december 2015 dat ook al liet zien. Al hoop ik dat dat helemaal niet gebeurt.

Mocht februari het ook laten afweten hoop ik op een gouden voorjaar zoals vorig jaar. Laat het dan nog maar in maart en/of april flink vriezen en sneeuwen, als pleister op de wond. Ben nog lang niet toe aan voorjaar!
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 22-01-2022 20:59

Gaat wisselvallig worden. Wat een ellende
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2022 21:48

Ko schreef:
22-01-2022 19:51
Het was hier vandaag weer eens een schitterende zonloze dag, echt zo'n donkergrijze dag die in de kerstweek van december thuishoort. Niet de hele afgelopen week namelijk was het zo somber. Integendeel, de zon was er zelfs regelmatig op bijna alle dagen van de week sinds maandag. Als het niet koud is kunnen 'nat' en/of 'somber' me nog bekoren, vandaag dus. Toch was het nog maar de negende dag dus niks bijzonders, normaal telt januari hier nu 12 zonloze dagen.

Hopelijk gebeurt er nog iets onverwachts. Nog een wonder dat januari vorstdagen telt, tot nu toe zelfs negen stuks. Als het zo doorgaat met die klimaatverandering kun je er op wachten dat januari ook nog wel meermaals geheel vorstloos zal verlopen, zoals wintermaand december 2015 dat ook al liet zien. Al hoop ik dat dat helemaal niet gebeurt.

Mocht februari het ook laten afweten hoop ik op een gouden voorjaar zoals vorig jaar. Laat het dan nog maar in maart en/of april flink vriezen en sneeuwen, als pleister op de wond. Ben nog lang niet toe aan voorjaar!
Tot nu toe te weinig zon Ko. Genieten voor je :mrgreen: https://www.mscha.org/knmi/winter.cgi?s ... ar&month=1

Ja, ik verlang ook naar een ijskoud voorjaar.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 22-01-2022 23:53

Koud is het niet maar kan wel sneeuw opleveren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2022

Bericht door Sebastiaan » 23-01-2022 12:43

Gisteren wees Paul op de invloed van de PDO... Nu, ben ik niet zo goed, in het begrijpen van deze setting. Maar, interessant vind ik het wel om te volgen. De afwijking voor negatieve PDO-jaren is voor N-blokkades in februari. Nu is het de vraag, wat deze anomalie nog betekent in de huidige tijden en wat de setting in de Pacific is.

Op termijn zien we een vrij uitzonderlijke situatie met een zeer sterk Noordpoolhoog. Dat kan volgende run weer anders zijn.

Ik vind het in ieder geval boeiend om te volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2022

Bericht door Gerben » 23-01-2022 16:10

Weer zonloos vandaag. Hopelijk zet dat door in voorjaar en zomer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 23-01-2022 17:39

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2022 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie