Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3100
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 15-01-2021 21:50

Even naar de actualiteit , Hier in Purmerend wilde het de afgelopen nacht niet echt vriezen minimum 0,2 C oorzaak een gesloten wolkendek, dus weinig uitstraling , vandaag maximaal 3 C en ook nu wil de temperatuur niet echt zakken , nu nog 1,8 C en nog steeds een wolkendek ,als het niet gaat vriezen blijft de bodemtemperatuur ook boven het vriespunt en is het de vraag of die sneeuw morgen blijft liggen Op de strooikaart van Rijkswaterstaat is te zien dat de bodemtemperatuur in het westen ca 2 C is in het noordoosten ca 0 C , We hebben vandaag preventief gestrooid , dus dat zit wel goed, Het wordt toch nog spannend morgen of we die verwachte 3 tot 5 cm sneeuw gaan halen.

John
Berichten: 7896
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 15-01-2021 22:36

Sebastiaan schreef:
15-01-2021 21:39
Ted schreef:
15-01-2021 21:23
John schreef:
15-01-2021 21:20
Het blijft mooi om te zien hoe verschillend we naar kaarten kunnen kijken.

Ik zie er weinig anders in dan hoofdzakelijk Atlantisch/maritiem in onze omgeving. Ik zie geen druk vanaf het noorden om de zone met aanlandig weerbeeld serieus ten zuiden van ons land te krijgen.
Ik zie wat jij ziet, John.

De bovenliggende kaartjes zijn echt antiwinters. Een aantal van ons willen graag winter die voorlopig nog niet komt.
Antiwinters is een sterke, noordelijke WC met diepe depressies bij IJsland. Daar is hier geen sprake van.
En ja, ik wil graag winter, dat wil echter niet zeggen dat ik e.e.a. niet realistisch kan bekijken ;)
Aha, nu begrijp ik pas goed beter het verschil tussen jouw kijk en mijn kijk.

Best apart, dat jij een sterke noordelijke WC nodig vindt voor antiwinters, want het weerbeeld laat ook zonder z’n WC tot nu toe weer een antiwinter zien.

Sterker nog met een sterke noordelijk WC, kan het bij ons dankzij eventuele hogedruk en stralingsvorst meer winters zijn.

John
Berichten: 7896
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 15-01-2021 22:53

Pieter schreef:
15-01-2021 21:50
Even naar de actualiteit , Hier in Purmerend wilde het de afgelopen nacht niet echt vriezen minimum 0,2 C oorzaak een gesloten wolkendek, dus weinig uitstraling , vandaag maximaal 3 C en ook nu wil de temperatuur niet echt zakken , nu nog 1,8 C en nog steeds een wolkendek ,als het niet gaat vriezen blijft de bodemtemperatuur ook boven het vriespunt en is het de vraag of die sneeuw morgen blijft liggen Op de strooikaart van Rijkswaterstaat is te zien dat de bodemtemperatuur in het westen ca 2 C is in het noordoosten ca 0 C , We hebben vandaag preventief gestrooid , dus dat zit wel goed, Het wordt toch nog spannend morgen of we die verwachte 3 tot 5 cm sneeuw gaan halen.
Pieter, ik zou morgen vooral letten op de natteboltemperatuur via de kaartjes op VWK site. Die is mede bepalend voor sneeuw(dek)kansen.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2021

Bericht door Jurgen » 15-01-2021 23:25

Je kon het op je tenen aanvoelen dat uiteindelijk de oceaan en dus de zuidwestpassaat hun regie zouden gaan herpakken.

De afgelopen weken gaven kansen, maar die werden niet waargemaakt. Spanje, Ardennen, Oostenrijk, Zweden....Overal viel de sneeuw in bakken naar beneden en in NL was alleen Zuid-Limburg wit. Zelfs Engeland en Schotland hadden nog meer winterweer te bieden!

En ook vandaag weer en vooral nú! De verwachting zit er gruwelijk naast wat de temperatuur betreft. Van de 4 graden vorst, die maandag nog werden berekend voor vrijdag en zaterdag, is vrijwel niets terecht gekomen. Als ik deze winter in één kreet zou willen omschrijven: Impotent...

Nu maar hopen dat de sneeuw iets gaat voorstellen morgen om toch nog dat wintergevoel te krijgen. Maar het tijdsstip, waarop de sneeuw begint, is slecht getimed. Het mooiste moment valt in de duistenis. En in de nacht volgt vanuit het westen de onverbiddelijke dooi, waarna zondag bij daglicht slechts een beetje drab over is. Althans in het westen. Mischien alleen in het oosten nog echt mooi...

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 15-01-2021 23:36

Ook para komt met sneeuw volgend weekend. Mooie uitvoer tot nu

Afbeelding

Marcel
Berichten: 678
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2021

Bericht door Marcel » 16-01-2021 08:44

Nou ia zeg, het heeft niet eens gevroren! Van een verwachting voor een zaterdag met Hellmannpunten naar een zaterdag die geeneens een vorstdag is. Wat een sof. Bah. Gaat het nog wel sneeuwen eigenlijk? Nu al rond +2 graden in west en midden nl (8.45u).

Sebastiaan
Berichten: 12474
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 16-01-2021 08:48

John schreef:
15-01-2021 22:36
Sebastiaan schreef:
15-01-2021 21:39
Ted schreef:
15-01-2021 21:23
John schreef:
15-01-2021 21:20
Het blijft mooi om te zien hoe verschillend we naar kaarten kunnen kijken.

Ik zie er weinig anders in dan hoofdzakelijk Atlantisch/maritiem in onze omgeving. Ik zie geen druk vanaf het noorden om de zone met aanlandig weerbeeld serieus ten zuiden van ons land te krijgen.
Ik zie wat jij ziet, John.

De bovenliggende kaartjes zijn echt antiwinters. Een aantal van ons willen graag winter die voorlopig nog niet komt.
Antiwinters is een sterke, noordelijke WC met diepe depressies bij IJsland. Daar is hier geen sprake van.
En ja, ik wil graag winter, dat wil echter niet zeggen dat ik e.e.a. niet realistisch kan bekijken ;)
Aha, nu begrijp ik pas goed beter het verschil tussen jouw kijk en mijn kijk.

Best apart, dat jij een sterke noordelijke WC nodig vindt voor antiwinters, want het weerbeeld laat ook zonder z’n WC tot nu toe weer een antiwinter zien.

Sterker nog met een sterke noordelijk WC, kan het bij ons dankzij eventuele hogedruk en stralingsvorst meer winters zijn.
Ik zei het ongelukkig en eigenlijk slecht. Ik bedoel zulke kaarten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 16-01-2021 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5987
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 16-01-2021 08:48

Akkermans, M.V. (Marcel) schreef:
16-01-2021 08:44
Nou ia zeg, het heeft niet eens gevroren! Van een verwachting voor een zaterdag met Hellmannpunten naar een zaterdag die geeneens een vorstdag is. Wat een sof. Bah. Gaat het nog wel sneeuwen eigenlijk? Nu al rond +2 graden in west en midden nl (8.45u).
Ze hebben er nog nooit zo naast gezeten. Als vandaag de sneeuw ook uitblijft ........... :roll:
Altijd daar, zelden hier
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid 👍

Sebastiaan
Berichten: 12474
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 16-01-2021 09:19

Vergelijkbaar met gisteravond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12474
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 16-01-2021 09:30

Geen winter in zicht bij EC. Pijnlijk. Wel winter in Scandinavië. Dus relatief dichtbij. In voorgaande winters was het daar ook vaak beroerd. Maar, of wij nog profiteren van de kou? Zoals het er nu naar uit ziet, niet. Teleurstellend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie