Zomer 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 21-08-2018 15:23

Ben schreef:Het ging nu toch om het artikel van 20 augustus, niet een artikel uit februari? Dat was ook een ander onderzoek. Maar dat artikel van 27 februari interpreteert de grafiek ook fout. DMI zegt zelf heel duidelijk: "Do NOT use this measure as an actual physical mean temperature of the arctic."


Maar dat artikel van februari staat in het artikel van augustus!
Ze hebben het ook over Harvey maar wat heeft een orkaan met een straalstroom te maken? Beetje onsamenhangend artikel
Laatst gewijzigd door Gerben op 21-08-2018 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 41

Re: Zomer 2018

Bericht door Oud-forumlid » 21-08-2018 15:41

Dat was mij even ontgaan, ik zie nu het linkje er inderdaad bij staan. Twee ongerelateerde onderzoeken zijn onterecht met elkaar in verband gebracht. Jammer.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Zomer 2018

Bericht door Vincent » 21-08-2018 15:59

Sebastiaan schreef:Ik hoop dat het EC-oper scenario uitkomt. Dat geeft de nodige afwisseling die we deze zomer zo gemist hebben. Want het was dan weliswaar hallucinerend om mee te maken. Saai was het toch wel vanuit het perspectief van afwisseling en dynamisch weer gezien.


Ik ben er niet blij mee. Deze zomer, die tot nu toe nauwelijks één slechte dag gekend heeft, had het tot een verpletterend record kunnen schoppen. Maar nu komt op de valreep alsnog die onvermijdelijke dip. 4 flink ondernormale dagen gaan het augustusgemiddelde minstens 1 volle graad laten dalen, waardoor we nauwelijks boven 2003 gaan uitkomen. Wellicht gaat augustus zelfs onder 2015 eindigen, en daarmee dus uit de top-10 vallen. Deze unieke zomer zal dus toch niet echt als extreem opvallend de boeken ingaan. Verschrikkelijk, precies die gemiste recordlate ijsdag all over again...:(

Precies dit gebeurde in 2003 trouwens ook, toen 1947 nog de topper was. De zomer blijft toch een beetje een moeilijk seizoen in vergelijking met de andere seizoenen, die hun warmterecord sinds 1989 nu al meermaals dik verbeterd hebben. Zie ook 1995 (koude juni), 2006 (natuurlijk), en in mindere mate ook 2014 (ook al vond ik die zomer sowieso niet echt mooi). EDIT: heb natuurlijk 2010 vergeten op te noemen in dit rijtje. Bij deze dus alsnog. ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op 21-08-2018 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 21-08-2018 16:14

.
Laatst gewijzigd door Gerben op 21-08-2018 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 21-08-2018 16:15

Vincent schreef:
Precies dit gebeurde in 2003 trouwens ook, toen 1947 nog de topper was. De zomer blijft toch een beetje een moeilijk seizoen in vergelijking met de andere seizoenen, die hun warmterecord sinds 1989 nu al meermaals dik verbeterd hebben. Zie ook 1995 (koude juni), 2006, en in mindere mate ook 2014.


Dat heb ik Marcel een aantal dagen geleden ook al uit proberen te leggen ; )
Van mij had het ook nog wel een week langer mogen duren.

Sebastiaan
Berichten: 12368
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2018

Bericht door Sebastiaan » 21-08-2018 17:12

Vincent schreef:
Sebastiaan schreef:Ik hoop dat het EC-oper scenario uitkomt. Dat geeft de nodige afwisseling die we deze zomer zo gemist hebben. Want het was dan weliswaar hallucinerend om mee te maken. Saai was het toch wel vanuit het perspectief van afwisseling en dynamisch weer gezien.


Ik ben er niet blij mee. Deze zomer, die tot nu toe nauwelijks één slechte dag gekend heeft, had het tot een verpletterend record kunnen schoppen. Maar nu komt op de valreep alsnog die onvermijdelijke dip. 4 flink ondernormale dagen gaan het augustusgemiddelde minstens 1 volle graad laten dalen, waardoor we nauwelijks boven 2003 gaan uitkomen. Wellicht gaat augustus zelfs onder 2015 eindigen, en daarmee dus uit de top-10 vallen. Deze unieke zomer zal dus toch niet echt als extreem opvallend de boeken ingaan. Verschrikkelijk, precies die gemiste recordlate ijsdag all over again...:(

Precies dit gebeurde in 2003 trouwens ook, toen 1947 nog de topper was. De zomer blijft toch een beetje een moeilijk seizoen in vergelijking met de andere seizoenen, die hun warmterecord sinds 1989 nu al meermaals dik verbeterd hebben. Zie ook 1995 (koude juni), 2006 (natuurlijk), en in mindere mate ook 2014 (ook al vond ik die zomer sowieso niet echt mooi). EDIT: heb natuurlijk 2010 vergeten op te noemen in dit rijtje. Bij deze dus alsnog. ;)


Begrijp wat je bedoelt, ik zie die kant van het verhaal ook Afbeelding
Maar ik ben het persistente weer eigenlijk wel zat. Er valt weinig te beleven. Je ziet ook dat het plezier niet voorkomt vanuit het weerhobby perspectief maar vanuit liefde voor bbq-en e.d.

Ik zie bovendien het verhaal wat breder. En dan constateer ik dat we vanaf april tm augustus, een zeer bijzondere periode beleven. Of de zomer er nu aan gaat of niet, dat boeit mij minder. 17,2c 1 april tm 31 augustus. Oude record...15,8c in 2006. Dit is niet zomaar iets. Maar ronduit bizar en grensverleggend. Bovendien is de kern van de zomer ongekend zonnig en zeer warm verlopen. Daarbij extreem droog. Komt wellicht niet helemaal in de statistiekboeken maar wel in de verhalen die we tussen onze oortjes onthouden :mrgreen:

Verder vind ik het mislopen van de recordlate ijsdag erger dan als de zomer niet de warmste wordt. Dit laatste is een kwestie van tijd, voor het eerst krijgen we in deze AGW-tijden maar zeer weinig kansen.

Een dagkouderecord, in zo'n warme zomer heeft wel iets. Apart.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 21-08-2018 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7877
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2018

Bericht door John » 21-08-2018 17:32

In plaats van kouder weer vrijdag en zaterdag, spreek ik liever van een dalende sneeuwgrens. :mrgreen:

Het verhaal van Vincent en Sebastiaan kan ik helemaal volgen.

Ik wil er slechts aan toevoegen de maand- en seizoensgrenzen kennelijk begrenzend werken in de beleving van sommigen onder ons.
Ik had dat vroeger ook.
Tegenwoordig, zoals Sebastiaan ook aangeeft, kijk ik liever naar perioden van 30, 60, 90 dagen, enz.... .

Door die met elkaar te vergelijken komen we meer te weten of records en rangordes, dan puur bij het volgen van de kalendergrenzen.


Wat betreft de artikelen waarover Gert, Ben, Paul en Gerben schrijven: ik heb er niet al te veel kaas van gegeten, maar wat we in onze omgeving de laatste decennia vaststellen is meer drukverdelingen die leiden tot zuidwestelijke aanvoer en/of HM.

Een gemiddelijk 200 kilometer noordelijker uitbreidende invloed van het subtropisch hoog.

Een trager bewegen der Rosbygolven, die tevens een grotere golfuitslag kennen.
Laatst gewijzigd door John op 21-08-2018 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4026
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 21-08-2018 18:02

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1482
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2018

Bericht door Daniël » 21-08-2018 18:26

Paul schreef:Deze zomer en veel andere warme zomers worden getriggerd door een sterk positieve NAO, met verhoogde kans op een koelere Noordpool. De warmte is juist het gevolg van een sterkere jet, in plaats van een zwakkere. In het artikel lezen we:

Rising temperatures in the Arctic have slowed the circulation of the jet stream and other giant planetary winds, says the paper, which means high and low pressure fronts are getting stuck and weather is less able to moderate itself.

Wat we zien deze zomer is het tegenovergestelde: een komen en gaan van depressies en randstoringen, die steeds dezelfde koers volgen over IJsland naar het oosten of noordoosten.


Een sterk positieve NAO waarbij de polaire straalstroom en het Azorenhoog een stuk noordelijker lagen dan gebruikelijk voor deze tijd van het jaar, met als gevolg de extreme droogte bij ons. Zou dat door sterkere convectie in de tropen veroorzaakt worden? Oorzaak van de sterkere convectie in de tropen moet dan volgens mij de fellere zonnestraling zijn dan gewoonlijk. Want het valt mij ook op hoe fel de zon op dit moment is.

Op https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/klimaatexperts-zien-verband-tussen-hete-zomer-en-snelle-opwarming-noordpool~b5806574/ "Klimaatexperts zien verband tussen hete zomer en snelle opwarming Noordpool"
Laatst gewijzigd door Daniël op 21-08-2018 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 21-08-2018 19:19

Precies, en daarom klopt die theorie ook niet. Deze zomer was die straalstroom helemaal niet zwak zoals ik al eerder deze zomer schreef. Het drukverschil daarentegen was wel groot. Telkens ontstonden er lagedrukgebieden in het poolgebied.

" Andere effecten
Dit jaar lijkt de straalstroom bijvoorbeeld juist niet uitzonderlijk zwak te zijn geweest. Het is daarom zelfs denkbaar dat ook die andere effecten het zomerweer kunnen laten vastlopen"

"Oorzaak voor de zwakkere storm tracks, concludeert Coumou, is een geringer temperatuurverschil tussen het poolgebied en de gematigde streken. Dat resulteert in een kleiner luchtdrukverschil tussen pool en omgeving. Zo’n drukverschil is normaal de motor van de straalstroom. ‘Het wordt aannemelijk dat die motor hapert’, zegt Coumou. In zijn artikel wijst hij ook op de wetenschappelijke vraagtekens die daarbij nog bestaan."

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/klimaatexperts-zien-verband-tussen-hete-zomer-en-snelle-opwarming-noordpool~b5806574/

Plaats reactie