Zomer 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 678
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2018

Bericht door Marcel » 10-08-2018 12:10

Mijn vriendin had net nieuwe bloemetjes in de bloembakken gezet gisteren, om de verdroogde te vervangen... bad timing.. die zijn weer plat 😥

Met het koelere weer is gisteren ook een eind gekomen aan een lange periode van , laat ik het noemen ‘zomer-hellmanndagen’, dagen waarop het warmtegetal toeneemt.
In 28 dagen aaneengesloten (12 jul tm 8 aug) nam het warmtegetal bijna 109 punten toe.

Ik heb nog niet alle zeer warme zomerperioden bekeken, maar een paar zijn vergelijkbaar (hoewel steeds nét niet een complete aaneengesloten periode):
2006
134,2 hellmannpunten in 32 dagen (30jun-31jul, op 1 dg na),
1994: 122 punten in 34 dagen (9jul-11aug op 1 dag na
2003: 101 punten in 31 dagen (13jul-14 aug op 2 dagen na)
1976: 116 punten in 29 dagen (op 1 dag na)

Het gemiddeld maximum over de warmste 10 achtereenvolgende dagen was dit jaar 29.9 graden.
In 1994 idem, in 2003 30.9 Gr, in 2006 31,4 en im 1976 31,5 graden.

Dit jaar in 24 dagen tijd 23 zomerse dagen waarvan 8 tropisch.
2006: in 31 dagen tijd 27 zomers waarvan 11 tropisch. Op 2 vd 4 dagen die niet zomers waren was het toen tussen 24 en 25 Gr.!

Dit even voor de statistiek en de fun..
Laatst gewijzigd door Marcel op 10-08-2018 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3100
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2018

Bericht door Pieter » 10-08-2018 14:09

In de media verschijnen ongelofelijke verhalen, Het zou 200 dagen moeten regenen om het neerslagtekort op te lossen, Dat betekend iedere dag regen tot maart volgend jaar ,Lijkt me geen prettig vooruitzicht Er wordt overigens niet bij vermeldt hoeveel mm per dag

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zomer 2018

Bericht door Karel » 10-08-2018 16:26

Info van Masiello .https://twitter.com/antmasiello en Noaa Reanalysis. Groenlandse koude en Europese warmte deze zomer.

Afbeelding

Afbeelding

Ko
Berichten: 5985
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Ko » 10-08-2018 16:50

Pieter schreef:In de media verschijnen ongelofelijke verhalen, Het zou 200 dagen moeten regenen om het neerslagtekort op te lossen, Dat betekend iedere dag regen tot maart volgend jaar ,Lijkt me geen prettig vooruitzicht Er wordt overigens niet bij vermeldt hoeveel mm per dag


Hebben we hier in Breda wel nodig onderhand, waar het nog steeds zeer extreem droog is en blijft. Ook vandaag komen we weer niet aan de beurt. Als compensatie 200 regendagen tegenover die 400 dagen dat we zon hebben, van mij mag het!

Het probleem hier is dat het puur een klein stukje betreft midden Brabant, van Breda tot aan Gilze Rijen. Westelijk en oostelijk Brabant krijgen wel zo af en toe hun portie.
Laatst gewijzigd door Ko op 10-08-2018 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd daar, zelden hier
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid 👍

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Zomer 2018

Bericht door Karel » 10-08-2018 19:37

Deze zomer is en blokkade boven Scandinavië veel in beeld geweest. Ik heb de vraag gehoord over een mogelijke toename in de zomer van blokkades. ik heb gezocht naar een doorwrochte theorie over blokkades, maar niet gevonden. Wel vond ik artikel van Tim Woollings : ""Blocking and its Response to Climate Change"" https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs40641-018-0108-z.pdf

Kort samengevat:
Recent Findings
Several avenues have been identified by which blocking can be improved in numerical models, though a fully
reliable simulation remains elusive (at least, beyond a few days lead time). Models are therefore starting to provide some useful
information on how blocking and its impacts may change in the future, although deeper understanding of the processes at play
will be needed to increase confidence in model projections. There are still major uncertainties regarding the processes most
important to the onset, maintenance and decay of blocking and advances in our understanding of atmospheric dynamics, for
example in the role of diabatic processes, continue to inform the modelling and prediction efforts.

Summary
The term blocking covers a diverse array of synoptic patterns, and hence a bewildering range of indices has been
developed to identify events. Results are hence not considered fully trustworthy until they have been found using several different
methods. Examples of such robust results are the underestimation of blocking by models, and an overall decline in future occurrence,
albeit with a complex regional and seasonal variation. In contrast, hemispheric trends in blocking over the recent historical period are
not supported by different methods, and natural variability will likely dominate regional variations over the next few decades

Zijn conclusie is: ""We conclude, therefore, that clear
long-term changes in blocking frequency have not emerged
from the internal variability in recent observations."

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2018

Bericht door Dick » 10-08-2018 19:41

Nou Ko, hier in de regio Rotterdam moeten we vooralsnog ook de millimetertjes nog bij elkaar sprokkelen.
Met verbazing en lichte ergenis heb ik de sensatiebeluste berichtgeving in de media bekeken. Het KNMI kondigt code oranje af en een verslaggever stelt zich op bij een van de Zeeuwse wateren (ik ben even kwijt welk meer het was) waar de windsurfers de gelegenheid te baat namen om over het water te scheren. Met daarbij de mededeling dat ze eerst een tijdje aan de kant gebleven zijn, om af te wachten hoe hard het zou gaan waaien. Aldus het NOS-journaal van gisteravond. Bij het RTL-nieuws had men een reporter op een camping afgestuurd waar de zomerstorm van 25 juli 2015 veel schade had aangericht. De campinggasten zetten zich schrap en hun tenten met extra scheerlijnen en haringen vast. En dan tussen de regels door maar hopen dat er straten onderlopen, bomen omwaaien en huizen door de bliksem worden getroffen. Een en al hyperige hijgerigheid!
Gelukkig viel het mee. Geen Franse toestanden in Nederland. Goed dat het KNMI de vinger aan de pols houdt. Laat de media melding maken over de eventuele alarmfases en berichten over de gevolgen, zonder al die sensatie van tevoren over “hoe erg het allemaal zou kunnen worden”.
Laatst gewijzigd door Dick op 10-08-2018 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Gerben » 10-08-2018 20:09

Dick schreef:N En dan tussen de regels door maar hopen dat er straten onderlopen, bomen omwaaien en huizen door de bliksem worden getroffen. Een en al hyperige hijgerigheid!
Gelukkig viel het mee. Geen Franse toestanden in Nederland. Goed dat het KNMI de vinger aan de pols houdt. Laat de media melding maken over de eventuele alarmfases en berichten over de gevolgen, zonder al die sensatie van tevoren over “hoe erg het allemaal zou kunnen worden”.


Het werd door het KNMI aangekondigd. En terecht want de mogelijkheid was er
Wij hebben de orografie niet voor het Franse klimaat maar toch meldt het KNMI steeds dat wij het klimaat van zuidelijk Frankrijk gaan krijgen.
Hoe erg het het allemaal zou kunnen worden werd toch echt door de weerbedrijven ingegeven. Dat is tegenwoordig schijnbaar een taak van een weerbedrijf.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2018

Bericht door Yann » 10-08-2018 20:20

Gerben schreef:Het werd door het KNMI aangekondigd. En terecht want de mogelijkheid was er
Wij hebben de orografie niet voor het Franse klimaat maar toch meldt het KNMI steeds dat wij het klimaat van zuidelijk Frankrijk gaan krijgen.
Hoe erg het het allemaal zou kunnen worden werd toch echt door de weerbedrijven ingegeven. Dat is tegenwoordig schijnbaar een taak van een weerbedrijf.


Zelfs als de gemiddelde temperatuur daadwerkelijk met zes graden zou stijgen, gaat Nederland helemaal niet noodzakelijk het klimaat van Nice krijgen. Het klimaat van de Azurenkust verschil op meer punten dan alleen maar de gemiddelde temperatuur van dat van Nederland.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Pieter
Berichten: 3100
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2018

Bericht door Pieter » 10-08-2018 20:48

Als ik nu naar buiten kijk lijkt "de grote zomer van 2018"wel voorbij, donkere jagende wolken, gestage regen , harde wind en slechts 15 C, De lange termijn weerkaarten laten echter nog steeds de verbinding tussen het Azorenhoog en Hogedruk in Rusland dichtbij of over Nederland zien, soms weggedrukt naar het zuiden, maar steeds weer terugkomend., Deze grote zomer lijkt dus nog niet ten eindei

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2018

Bericht door Hans » 10-08-2018 21:01

Ko schreef:
Pieter schreef:In de media verschijnen ongelofelijke verhalen, Het zou 200 dagen moeten regenen om het neerslagtekort op te lossen, Dat betekend iedere dag regen tot maart volgend jaar ,Lijkt me geen prettig vooruitzicht Er wordt overigens niet bij vermeldt hoeveel mm per dag


Hebben we hier in Breda wel nodig onderhand, waar het nog steeds zeer extreem droog is en blijft. Ook vandaag komen we weer niet aan de beurt. Als compensatie 200 regendagen tegenover die 400 dagen dat we zon hebben, van mij mag het!

Het probleem hier is dat het puur een klein stukje betreft midden Brabant, van Breda tot aan Gilze Rijen. Westelijk en oostelijk Brabant krijgen wel zo af en toe hun portie.


Wat een onzin verhalen in de media! Er zijn, afhankelijk van waar men zich bevindt, verschillende lagen in de grond waar grondwater kan worden aangetroffen, bijv. ondiep grondwater op 60 cm, diep op 1.50 m en ga zo maar door. Iemand enig idee waarom voordat waterleiding werd aangelegd veel woonhuizen een pomp tot ca. 30 m diepte hadden? Op de Veluwe wordt drinkwater opgepompt vanaf ca. 700 m, water dat 1100 jaar geleden is gevallen.
Laatst gewijzigd door Hans op 10-08-2018 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie