Winter 2018
Re: Winter 2018
Ben schreef
Kort gezegd: dreigt er acuut gevaar voor mensenlevens, dan mag je stoppen met werken. Je moet dat wel onmiddellijk melden aan de werkgever. De wettelijke rechten van werknemers zijn helaas veel te weinig bekend. Je hoeft niet altijd op je rechten te staan, maar als er levensgevaar dreigt, mag je (moet je, zou ik bijna zeggen) zelf verantwoordelijkheid nemen en niet aan je baas denken
Zeker, maar er bestaat ook nog zoiets als psychische druk en ....wanneer is iets precies levensgevaarlijk? Dus het is niet zo makkelijk als het op papier staat aangegeven.
Kort gezegd: dreigt er acuut gevaar voor mensenlevens, dan mag je stoppen met werken. Je moet dat wel onmiddellijk melden aan de werkgever. De wettelijke rechten van werknemers zijn helaas veel te weinig bekend. Je hoeft niet altijd op je rechten te staan, maar als er levensgevaar dreigt, mag je (moet je, zou ik bijna zeggen) zelf verantwoordelijkheid nemen en niet aan je baas denken
Zeker, maar er bestaat ook nog zoiets als psychische druk en ....wanneer is iets precies levensgevaarlijk? Dus het is niet zo makkelijk als het op papier staat aangegeven.
Laatst gewijzigd door Gert op 21-01-2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Winter 2018
Ben schreef:Wat de vrachtwagenchauffeurs betreft: Arbowet artikel 29 is duidelijk:
Een werknemer is bevoegd het werk te onderbreken en de onderbreking voort te zetten, indien en zolang naar zijn redelijk oordeel ernstig gevaar voor personen [...] aanwezig is en naar zijn redelijk oordeel het gevaar zo onmiddellijk dreigt dat een toezichthouder niet tijdig kan optreden. Voor de duur van de onderbreking behoudt de werknemer zijn aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon. De werknemer mag als gevolg van de werkonderbreking niet worden benadeeld in zijn positie in het bedrijf of in de inrichting
Kort gezegd: dreigt er acuut gevaar voor mensenlevens, dan mag je stoppen met werken. Je moet dat wel onmiddellijk melden aan de werkgever. De wettelijke rechten van werknemers zijn helaas veel te weinig bekend. Je hoeft niet altijd op je rechten te staan, maar als er levensgevaar dreigt, mag je (moet je, zou ik bijna zeggen) zelf verantwoordelijkheid nemen en niet aan je baas denken.
Ik sluit me bij Ger aan. Ondanks die wet durven werknemers vaak niet zelf beslissingen te nemen om wat voor reden dan ook. Da's een gebrek aan empathie bij de minister. Haar ministerie doet er een paar uur over om een beslissing te nemen voor een eventuele code rood(en dus acuut levensgevaar) en de "gewone" vrachtwagenchauffeur zou dat in heel korte tijd moeten beslissen. Dat is hartstikke krom. Daarbij moet zij leren om nooit te spreken voor de camera's dat mensen dom zijn.
Re: Winter 2018
Gert schreef:Ben schreef
Kort gezegd: dreigt er acuut gevaar voor mensenlevens, dan mag je stoppen met werken. Je moet dat wel onmiddellijk melden aan de werkgever. De wettelijke rechten van werknemers zijn helaas veel te weinig bekend. Je hoeft niet altijd op je rechten te staan, maar als er levensgevaar dreigt, mag je (moet je, zou ik bijna zeggen) zelf verantwoordelijkheid nemen en niet aan je baas denken
Zeker, maar er bestaat ook nog zoiets als psychische druk en ....wanneer is iets precies levensgevaarlijk? Dus het is niet zo makkelijk als het op papier staat aangegeven.
Zodra er meldingen binnenkomen via de radio dat er vrachtwagens omwaaien en bomen omwaaien, dan zal je sterk in je schoenen staan als je je bij een werkgever moet verantwoorden voor het onderbreken van je werk (en later eventueel - via je arbeidsconflictenverzekering of vakbond of op eigen kosten -bij de rechter).
Het is niet zo dat alleen vrachtwagenchauffeurs risico lopen: de inzittende van de auto waarop de vrachtwagen terecht kan komen loopt misschien nog wel meer risico.
Wat te denken van de razende reporters die juist bij deze omstandigheden de weg opgestuurd worden....maar goed, begint wat buiten dit kader te vallen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-01-2018 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Winter 2018
Ted schreef:@ Gerben van den Oetelaar 20jan.2018 21.06uur
Vorig jaar lag het hoog op een andere plaats. Het lijkt inconsequent. Maar toen werd het ook geen winter. Slechts een vliesje ijs. Ik ben van mening ongeacht waar het hoog komt te liggen geen echte winters meer krijgen.
Niet zo veel enge klimaatberichten lezen Ted ; )
Re: Winter 2018
Gerben schreef:Ted schreef:@ Gerben van den Oetelaar 20jan.2018 21.06uur
Vorig jaar lag het hoog op een andere plaats. Het lijkt inconsequent. Maar toen werd het ook geen winter. Slechts een vliesje ijs. Ik ben van mening ongeacht waar het hoog komt te liggen geen echte winters meer krijgen.
Niet zo veel enge klimaatberichten lezen Ted ; )
Het wordt steeds lastiger inderdaad.
Een krachtige rug van de Schotse Eilanden tot Spitsbergen is best nog een aardige uitgangspositie. Zeker in combinatie met een krachtig laag boven het westen van Rusland.
Continentaal arctische lucht kan vanuit het noorden van Rusland, via Scandinavië naar het midden en westen van Europa uitstromen.
In de winters van 1985 en 1987 zien we er patronen van terug.
-
- Berichten: 12468
- Lid geworden op: 31-12-1977
Re: Winter 2018
Ted schreef:@ Gerben van den Oetelaar 20jan.2018 21.06uur
Vorig jaar lag het hoog op een andere plaats. Het lijkt inconsequent. Maar toen werd het ook geen winter. Slechts een vliesje ijs. Ik ben van mening ongeacht waar het hoog komt te liggen geen echte winters meer krijgen.
Tien dagen geschaatst. Met december erbij elf. Best tevreden over. https://www.youtube.com/watch?v=jjydi6dWc_M
http://www.mscha.org/knmi/winter.cgi?station=260&sort=prec&reverse=0
Natste winter DB tm 20 januari 'ooit'.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 21-01-2018 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Winter 2018
Er wordt op weer.nl en zojuist in het nieuwsbericht op de radio nog al wat aandacht besteed aan het feit dat we deze week in de dubbele cijfers komen qua maximumtemperatuur.
Het zal komen omdat we een koude periode achter de rug hebben.![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Alsof het nog zo bijzonder is.![Afbeelding](https://dv01.allunited.nl/images/emoticons/thinking.gif)
Warmer dan 15,5 graden in De Bilt, dat zou opvallend kunnen zijn.![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
We hebben intussen winters achter de rug met op 30 dagen 10 graden of warmer.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Het zal komen omdat we een koude periode achter de rug hebben.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Alsof het nog zo bijzonder is.
![Afbeelding](https://dv01.allunited.nl/images/emoticons/thinking.gif)
Warmer dan 15,5 graden in De Bilt, dat zou opvallend kunnen zijn.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
We hebben intussen winters achter de rug met op 30 dagen 10 graden of warmer.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Laatst gewijzigd door John op 21-01-2018 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 41
Re: Winter 2018
Sebastiaan schreef:Ted schreef:@ Gerben van den Oetelaar 20jan.2018 21.06uur
Vorig jaar lag het hoog op een andere plaats. Het lijkt inconsequent. Maar toen werd het ook geen winter. Slechts een vliesje ijs. Ik ben van mening ongeacht waar het hoog komt te liggen geen echte winters meer krijgen.
Tien dagen geschaatst.
Precies, waarvan de laatste plusminus 3 dagen volgens meteogroup niet geschaatst kon worden. Ze hadden het dauwpuntscenario nog niet helemaal door. Sorry het moest er even uit😀