Winter 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7895
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2018

Bericht door John » 19-01-2018 21:10

Gerben schreef:
John schreef:En zoals we Nederland kennen, wordt er natuurlijk weer gemopperd over de late uitgifte van code rood.


En terecht als je dat pas ruim een kwartier voor de zwaarste windstoot doet. En dan mopper ik niet eens maar vind het hoogst merkwaardig. Overigens mag men wel 12 uur van tevoren waarschuwen. Dat heb ik vanmiddag ergens gelezen.


Het maakt niet uit, Gerben, rood of oranje, het blijft in de huidige context een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Bij verkeerslichten hebben we bijvoorbeeld wel harde afspraken bij rood.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 19-01-2018 21:13

John schreef:
Gerben schreef:
John schreef:En zoals we Nederland kennen, wordt er natuurlijk weer gemopperd over de late uitgifte van code rood.


En terecht als je dat pas ruim een kwartier voor de zwaarste windstoot doet. En dan mopper ik niet eens maar vind het hoogst merkwaardig. Overigens mag men wel 12 uur van tevoren waarschuwen. Dat heb ik vanmiddag ergens gelezen.


Het maakt niet uit, Gerben, rood of oranje, het blijft in de huidige context een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Bij verkeerslichten hebben we bijvoorbeeld wel harde afspraken bij rood.


Het blijft altijd je eigen verantwoordelijkheid. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat geldt voor een vroege en late waarschuwing.

Ted
Berichten: 4031
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-01-2018 11:18

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2018

Bericht door Gerard » 20-01-2018 11:52

De "baas" zit achter het bureau en het personeel gaat de weg op. Ik zou zeggen, laat de "baas" op zo'n dag zelf eens rijden als het zo belangrijk is. Het beste is natuurlijk dat de overheid een wet uitvaardigt waarin staat dat het verboden is om bij code rood - als die door KNMI aangekondigd is - de weg op te gaan. Het gehuil zal natuurlijk niet van de lucht zijn (niet van de wind maar van de baasjes) mocht code rood een keer te streng uitvallen. Dan krijgt KNMI weer op zijn donder, uit vooral, zoals altijd, (ultra)rechtse hoek.

Binnen eigen werkkring hadden we al besloten - een aantal dagen van tevoren - niet de weg op te gaan met de meetwagen. Daar waar we zouden zijn geweest indien we wel op pad zouden zijn gegaan, bleek na de storm een wagen van soortgelijke grootte omgewaaid te zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 20-01-2018 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2018

Bericht door Jaap » 20-01-2018 17:59

Als er iets ernstigs was gebeurd, zonder een waarschuwing, had Nederland ook weer op de achterste benen gestaan. Het is nooit goed. Ook in deze kolommen is er elke keer ge...k over de KNMI-waarschuwingen.. Ik vind dat onderhand vervelend worden. Van mij mag dit systeem ongewijzigd gehandhaafd blijven. En ik vind het inderdaad nogal stompzinnig om met dit weer met een (lege) vrachtwagen de weg op te gaan. Niks geleerd van vorige stormen dus.
Ook maak ik bezwaar tegen de manier, waarop over de minister gesproken wordt.. Ik vind het beneden de maat. Zij zit er nog maar kort en gelukkig praat ze voor de vuist weg, zonder het politieke meel in de mond. Laat ze dat vooral blijven doen: helder zeggen, wat ze vindt, ook als later blijkt, dat het niet helemaal correct was.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 20-01-2018 20:39

Jaap schreef:Als er iets ernstigs was gebeurd, zonder een waarschuwing, had Nederland ook weer op de achterste benen gestaan. Het is nooit goed. Ook in deze kolommen is er elke keer ge...k over de KNMI-waarschuwingen.. Ik vind dat onderhand vervelend worden. Van mij mag dit systeem ongewijzigd gehandhaafd blijven. En ik vind het inderdaad nogal stompzinnig om met dit weer met een (lege) vrachtwagen de weg op te gaan. Niks geleerd van vorige stormen dus.
Ook maak ik bezwaar tegen de manier, waarop over de minister gesproken wordt.. Ik vind het beneden de maat. Zij zit er nog maar kort en gelukkig praat ze voor de vuist weg, zonder het politieke meel in de mond. Laat ze dat vooral blijven doen: helder zeggen, wat ze vindt, ook als later blijkt, dat het niet helemaal correct was.


Niet iedereen is financieel onafhankelijk Jaap. De chauffeurs werden door hun bazen de weg opgestuurd...Dat mag een persoon op die positie best inzien! En ze moet dan vooral niet zeggen dat chauffeurs dom zijn. Haar ministerie is verantwoordelijk...gewoon duidelijke afspraken over maken. In deze situatie bv geen vrachtverkeer tussen 7 uur t/m 13 uur.
Laatst gewijzigd door Gerben op 20-01-2018 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4031
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-01-2018 20:55

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 20-01-2018 21:06

Ted schreef:De GFS-run van 20jan.2018 12UTC is een prachtige antiwinterse-run. Over een week een fraai groot hogedrukgebied van 1043 hPa boven Frankrijk.

We hebben de komende nacht nog winterse narigheid, maar de komende 1 1/2 week zijn we daar gelukkig vanaf. Ben de winter inmiddels alweer meer dan zat.

Ik herhaal: De winter is te koud, te nat, te somber, te donker.


Ted vorige winter klaagde je toen ik een kaart met een hoog boven Europa postte. Merkwaardige post nu dit van jou. Niet consequent...

John
Berichten: 7895
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2018

Bericht door John » 20-01-2018 22:39

Dit hoog geeft positioneel zacht weer. De zaak lag vorig jaar anders. Stralingsvorst en schaatsijs.

De pluimen GFS en EC zijn rededelijk gelijk. Dat geeft veel vertrouwen. Overwegend te zacht weer tot in februari.

Ik ben er klaar mee, voor mij is wintertopic 2018 gesloten.

Ik ben alweer benieuwd wat voor maart en april we krijgen. Redelijk normaal of uitbundig zacht met veel buitendagen?

Een koude maart of april kunnen we in elk geval vergeten. Ik kan me bij een koude april niet eens meer veel voorstellen. ;)
Laatst gewijzigd door John op 20-01-2018 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 41

Re: Winter 2018

Bericht door Oud-forumlid » 21-01-2018 00:01

Wat de vrachtwagenchauffeurs betreft: Arbowet artikel 29 is duidelijk:

Een werknemer is bevoegd het werk te onderbreken en de onderbreking voort te zetten, indien en zolang naar zijn redelijk oordeel ernstig gevaar voor personen [...] aanwezig is en naar zijn redelijk oordeel het gevaar zo onmiddellijk dreigt dat een toezichthouder niet tijdig kan optreden. Voor de duur van de onderbreking behoudt de werknemer zijn aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon. De werknemer mag als gevolg van de werkonderbreking niet worden benadeeld in zijn positie in het bedrijf of in de inrichting

Kort gezegd: dreigt er acuut gevaar voor mensenlevens, dan mag je stoppen met werken. Je moet dat wel onmiddellijk melden aan de werkgever. De wettelijke rechten van werknemers zijn helaas veel te weinig bekend. Je hoeft niet altijd op je rechten te staan, maar als er levensgevaar dreigt, mag je (moet je, zou ik bijna zeggen) zelf verantwoordelijkheid nemen en niet aan je baas denken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-01-2018 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie