Stratosfeer en de invloed op ons weer

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12440
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 19-12-2013 19:02

Afbeelding

Zo'n beetje de beste kaart op 10hPa van dit seizoen. Nog te ver weg voor zekerheid, laat staan gevolgen voor ons weer.

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Karel » 20-12-2013 08:53

In de ECMWF 19 dec 1200u operationeel is op 240u wave-1 en wave-2 activiteit (opwarming) op 60 N te zien in het zonaal gemiddelde. Ontwikkeling is al enkele dagen te zien.

Wat betekent dat nu voor Nederland?
Remmende invloed op zonale stroming ook in de troposfeer over meer dan 3 weken.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Karel op 21-12-2013 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12440
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 21-12-2013 10:03

Afbeelding
Sterkste wave2 van dit seizoen. Op dag 10, dus even afwachten wat het gaat worden en wat de impact zal zijn op de zonale windsnelheid op lagere hoogte.

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Karel » 21-12-2013 18:03

Sebastiaan schreef:
Sterkste wave2 van dit seizoen. Op dag 10, dus even afwachten wat het gaat worden en wat de impact zal zijn op de zonale windsnelheid op lagere hoogte.


Ook de wave 1 neemt naar dag 10 toe. Dat betekent dat in ieder geval dat de zonale stroming op het noordelijk halfrond niet te krachtig is om de Rossby wave 1 en2 invloed van de troposfeer naar de stratosfeer te kunnen leiden.
Op de Atlantische Oceaan naar Europa toe is dan ook sprake van een Winkel Westlage. Op de Stille Oceaan is daar nog sterker sprake van.

Inderdaad even afwachten of de verstoring sterk genoeg blijkt voor significante temperatuurstijging in de stratosfeer.
Laatst gewijzigd door Karel op 24-12-2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7889
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door John » 22-12-2013 16:47

Ik volg het met interesse. Wel meen ik bij jullie meer enthousiasme te bespeuren de laatste dagen dan ik ervaar naar aanleiding van stratosfeerprognoses.

Ik veronderstel toch vooral een blijvende ijzersterke polaire vortex, die het nog wel een eind in januari vol blijft houden.

Paul
Berichten: 1038
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Paul » 22-12-2013 17:52

Dag Karel.
Jij schrijft: ‘Ook de wave 1 neemt naar dag 10 toe. Dat betekent dat in ieder geval dat de zonale stroming op het noordelijk halfrond niet te krachtig is om de Rossby wave 1 en2 invloed van de troposfeer naar de stratosfeer te kunnen leiden.’

Mijn vraag. De winter tot nu toe kenmerkt zich door te lage temperaturen in de VS en Canada, zowel in de bovenlucht als aan de grond, de hele maand december al. Aan de andere kant houdt het Siberische hoog stand, beter dan normaal tijdens een doorstraalde westcirculatie. Is het zo dat de verstoring van de wervel in de stratosfeer (die in de progs zichtbaar is) veroorzaakt wordt door de persistente assymetrie van de polar vortex in de troposfeer?

Ten tweede.
Zou je de volgende tekst kunnen toelichten:
‘Op de Atlantische Oceaan naar Europa toe is dan ook sprake van een Winkel Westlage. Op de Stille Oceaan is daar nog sterker sprake van.’

Wat is een Winkel Westlage?

Groet Paul

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Karel » 22-12-2013 20:19

Paul schreef:Dag Karel.
Jij schrijft: ‘Ook de wave 1 neemt naar dag 10 toe. Dat betekent dat in ieder geval dat de zonale stroming op het noordelijk halfrond niet te krachtig is om de Rossby wave 1 en2 invloed van de troposfeer naar de stratosfeer te kunnen leiden.’

Mijn vraag. Is het zo dat de verstoring van de wervel in de stratosfeer (die in de progs zichtbaar is) veroorzaakt wordt door de persistente assymetrie van de polar vortex in de troposfeer?

Ten tweede.
Zou je de volgende tekst kunnen toelichten:
‘Op de Atlantische Oceaan naar Europa toe is dan ook sprake van een Winkel Westlage. Op de Stille Oceaan is daar nog sterker sprake van.’

Wat is een Winkel Westlage?

Groet Paul

De symmetrie wordt verstoord op de Stille Oceaan naar Canada toe en op de Atlantische Oceaan naar de Oeral toe. Zowel op het westen en midden van de Stille Oceaan als op de gehele Atlantische Oceaan komt de extratropische straalstroom zuidelijker te liggen maar verder naar het oosten buigt hij verzwakt naar het noorden af .Het effect daarvan wordt de komende dagen via Rossby golven merkbaar in de stratosfeer. Dat kan alleen als de weststroming niet te sterk is over het Noordelijk Halfrond gezien.http://www.staff.science.uu.nl/~delde102/Charney&Drazin%5B1961%5D.pdf

Zoals hier boven is aangegeven is de westcirculatie op de Stille Oceaan en op de Atlantische Oceaan niet doorstroomd en wordt naar het noorden afgebogen. Dan is er sprake van het 4e soort westcirculatie volgens de duitse classificatie Ww (West winkel) oftewel (Westgehoekt)http://www.dwd.de/GWL
Laatst gewijzigd door Karel op 22-12-2013 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Karel » 23-12-2013 16:21

Impuls Wave 2 naar stratosfeer neemt nog steeds in kracht toe. Ter vergelijking is het gemiddelde verloop tussen 40N en 70N van januari/februari/maart 2013 aangegeven.
Er is nog wel flink wat Wave 1 en Wave 2 activiteit nodig om de momenteel goed ontwikkelde stratosfeervortex komende januari af te remmen. Overigens zal het dan tot na 15 januari 2014 duren voordat we er in de troposfeer wat van merken. Bronnenhttp://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/stratosphere/strat-trop/gif_files/time_pres_WAVE2_MEAN_JFM_NH_2013.gif,http://www.geo.fu-berlin.de/met/ag/strat/produkte/winterdiagnostics/index.html
Afbeelding,
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12440
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Sebastiaan » 24-12-2013 14:25

Afbeelding

http://www.americanwx.com/bb/index.php/topic/41639-seasonal-winter-20132014-forecast-based-on-opi-index/page-2

Ze verwachten zeer hoge AO in 1e helft van januari.

MJO in fase 5, gaat richting 6 en 7, maar langzaam. Houden we rekening met 10-14 dagen voor impact, dan en er vanuit gaan dat begin januari fase 6 wordt gehaald, dan zou vanaf half januari de kansen voor meer meandering moeten toenemen. Icm nog sterke poolwervel, betekent dat vorming van hogedruk op onze 'hoogte'? We gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 24-12-2013 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Stratosfeer en de invloed op ons weer

Bericht door Oud-forumlid » 24-12-2013 19:49

Wat mij opviel: Jan Visser heeft vandaag aangekondigd dat hij vanavond laat op zijn site nog een bijdrage plaatst over ontwikkelingen in de stratosfeer (circa 15 kilometer en hoger) die voor januari van belang zouden kunnen zijn. (Publicatie op de site is verplaatst naar tweede kerstdag).

Ben benieuwd.

Ik lees hier ook ergens dat november 1978 zoiets als een record AO had. November 1978 was bij ons een hele rustige en lange tijd zachte maand onder de paraplu van een Eurohoog. Heel noordelijke westcirculatie. Eind november en begin december 1978 meridionalisering van het stromingspatroon. Wat ik hier nu ga vermelden is in het verleden door de toonaangevende weer- en winterdeskundigen Adrie Huiskamp en Cees van Zwieten als volslagen onzin van de hand gewezen, maar ik herhaal het toch nog maar eens. Het gaat om een 'terloopse' opmerking in een weeroverzicht medio september in dagblad Trouw (op een donderdag) van Hans de Jong. Maar ik verdenk Hans de Jong alleen maar van 'bewuste' en dus niet 'terloopse' opmerkingen in zijn weerberichten. Hij maakte ,medio september 1978 melding van opvallend noordelijke lagedruk in het Poolgebied en hij koppelde daar de overweging aan, dat als het in de specifieke wintermaanden nu eens ging omkeren, dat we dan met een winter van meer betekenis te maken zouden krijgen. Zo ging het uiteindelijk wel....
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-12-2013 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie