Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 127

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 08:11

het blijft allemaal speculeren hoe deze winter gaat verlopen, het is altijd pas in maart dat je kunt zeggen
hoe de winter was,geldt ook eigenlijk voor de zomer hoe die verloopt. Vind dat de modellen nog steeds veel speculatie opwerpen,
behalve de termijn van vier dagen, die is nog voor 95% betrouwbaarder. Afwachten is bij het weer het beste denk ik in plaats vooruit kijken,
dat is in de bosbouw weer totaal anders. Maar een beetje kou is wel even welkom, goed voor de natuur.

Sebastiaan
Berichten: 12405
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 09-01-2013 08:42

Afbeelding

Kijk eens aan. Een afsnoerend hoog bij het Groen & Ijslandlandse op 100hpa. In achtnemend de post van weerwoord, die beschreef dat het hoog tot hoog in de atmosfeer zich bevond en de SSW-effecten die gaan komen, verwacht ik een setting met potentie. In NL worden kansen niet altijd benut, dat is een ander verhaal Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 09:36

Spike schreef:Nieuwe klimaat? Daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Sinds 2009 is elke winter vorst- en sneeuwrijk. Ook winter 2013 kan zich hier al bij gaan aansluiten met de te komen winterse periode, ofwel de vijfde winter op rij. Ook de zomers zijn minder warm geworden de laatste jaren met weinig of geen hittegolven. Voor m'n gevoel zit ik eigenlijk weer een beetje in het klimaat dat we hadden t/m 1987: koudegolven in de winter en doorgaans koel met regen in de zomer.

1. Deze eeuw kent één koele zomer, en die zit aan de hoge kant van de middenmoot sinds 1901. De hele verd*** rest was warm tot extreem warm (in tenminste drie eeuwen bronzen en zilveren plak - 2003 versloeg bij de zuiderburen 1947 al).
2. Nooit was de koudste winter in een decennium nog zo zacht als 2010. Nooit ging er een decennium voorbij zonder winters die als koud tot zeer streng geclassificeerd kunnen worden.
3. Nooit was er een decennium waarin het koudste jaar nog altijd dik 9+ was - dus lange lange tijd de normaal!
4. Vorige winter was zacht en zeer sneeuwarm. De eerste helft van de winter was extreem zacht op tenminste drie eeuwen.
5. Deze winter is tot nu toe zeer zacht.
Notitie: dit 'decennium' telt nu twaalf jaren.

Maak je nou maar geen illusies. Check je gevoel af en toe aan de harde cijfers.

John
Berichten: 7882
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 09-01-2013 10:18

Remko schreef:
Spike schreef:Nieuwe klimaat? Daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Sinds 2009 is elke winter vorst- en sneeuwrijk. Ook winter 2013 kan zich hier al bij gaan aansluiten met de te komen winterse periode, ofwel de vijfde winter op rij. Ook de zomers zijn minder warm geworden de laatste jaren met weinig of geen hittegolven. Voor m'n gevoel zit ik eigenlijk weer een beetje in het klimaat dat we hadden t/m 1987: koudegolven in de winter en doorgaans koel met regen in de zomer.

1. Deze eeuw kent één koele zomer, en die zit aan de hoge kant van de middenmoot sinds 1901. De hele verd*** rest was warm tot extreem warm (in tenminste drie eeuwen bronzen en zilveren plak - 2003 versloeg bij de zuiderburen 1947 al).
2. Nooit was de koudste winter in een decennium nog zo zacht als 2010. Nooit ging er een decennium voorbij zonder winters die als koud tot zeer streng geclassificeerd kunnen worden.
3. Nooit was er een decennium waarin het koudste jaar nog altijd dik 9+ was - dus lange lange tijd de normaal!
4. Vorige winter was zacht en zeer sneeuwarm. De eerste helft van de winter was extreem zacht op tenminste drie eeuwen.
5. Deze winter is tot nu toe zeer zacht.
Notitie: dit 'decennium' telt nu twaalf jaren.

Maak je nou maar geen illusies. Check je gevoel af en toe aan de harde cijfers.


Gevoel en harde cijfers, ze botsten nog al eens.
Als de vorst doorzet dan hebben we voor de 6e winter op een rij een vorstperiode te pakken.
Dat is sinds in elk geval 1901 nooit voor gekomen. Dat klinkt dus heel bijzonder. We weten echter wel beter. De flankering door zacht of zeer zacht weer is veel meer van deze tijd, dan in vroeger jaren.

Dat sinds 2009 elke winter sneeuw- en vorstrijk is, zoals Spike stelt, vind ik ook overdreven.
Sneeuwrijk was winter 2010, die mag als in huidige klimatologie als heel bijzonder worden beschouwd.
En december 2010 (onderdeel van winter 2011) leverde gecombineerd qua gemiddelde temperatuur en sneeuwval een vrij bijzondere prestatie, gekeken naar huidige klimatologie.

En zomerseizoenen kunnen beter beoordeeld worden op gemiddelde temperaturen en aantallen dagen met een bepaalde waarde, dan alleen te kijken naar hittegolven. Dat zegt niet zo veel doordat de criteria erg strak zijn. Het kan 10 dagen 29 graden zijn, maar geen hittegolf, bij wijze van spreken.

Het is het verschil wellicht tussen het kijken naar individuele gebeurtenissen en het totaal plaatje. Lukraak optellen van individuele gebeurtenissen geeft bijna per definitie een scheef beeld.

ps.
Volgens de vierde volgende pluim (6, 7, 8 en 9 januari) van EC 00 utc, nog altijd een koude tweede decade van januari. Was het bij herhaling volgens pluimgemiddelde al iets beneden 0 graden gesitueerd, tendends is nu richting -1 graad als gemiddelde voor de tweede decade.

In feite is het gemiddeld pluimbeeld al dagen stabiel en bruikbaar als leidraad voor de grote lijn tot 10 dagen vooruit.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 12:25

Niemand geschrokken van de 06 utc run van het model GFS?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 12:41

Ik denk dat het bij licht winters blijf met lichte vorst in de nacht en overdag enkele graden in de plus,zeker in het westen.Niks bijzonders dus.Hoop wel dat we nog wat hellmannen scoren,we staan er wel erg droevig voor met die 2.8 aan punten. Afbeelding

Hans
Berichten: 37
Lid geworden op: 13-02-2013

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Hans » 09-01-2013 12:42

Jazeker wel 'gesprokken'. Medio volgende week hoog verkeerde positie en daarna ene overtrekken laag met fors stijgende temps... Nog maar even afwachten.

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 13:09

Jopie schreef:Jazeker wel 'gesprokken'. Medio volgende week hoog verkeerde positie en daarna ene overtrekken laag met fors stijgende temps... Nog maar even afwachten.


Maar ik had de ensembles nog niet gezien en die zien er prima winters uit.
De oper is een warme uitbijter. Niets aan de hand Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 13:14

bochove schreef:Ik denk dat het bij licht winters blijf met lichte vorst in de nacht en overdag enkele graden in de plus,zeker in het westen.Niks bijzonders dus.Hoop wel dat we nog wat hellmannen scoren,we staan er wel erg droevig voor met die 2.8 aan punten. Afbeelding


Je denkt iets te zacht denk ik Afbeelding
Overdag rond het vriespunt of net eronder in de nachten lichte, mogelijk soms matige vorst.
Interessant wordt het sneeuwfrontje zaterdag over Belgie en Zuid-Nederland.
Wordt ie actief en tot waar komt de sneeuw? en boven sneeuw kan het verder afkoelen.
Eigenlijk moet dat spul overal maar even vallen want de wateren zijn nog open Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2013 13:14

arjan_ schreef:Niemand geschrokken van de 06 utc run van het model GFS?

Ik heb gauw gekeken en voel me een beetje witjes...

Plaats reactie