De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2012 20:56

Dat deed ik dan ook met volle teugen John! Ondanks dat het vandaag dan net niet lukt om een zonloze dag te scoren, gister had ik er wel een. Maar vooral die regen, vandaag zelfs nog meer en veel langer dan gister. Moest naar de stad vanmiddag, heerlijk overal die megagrote plassen. Qua weerbeeld leek het wel rond december. Nog een dag met zoveel neerslag en de normaal van juni is hier al behaald.

Wat ik wel interessant vind aan dit alles is dat extremen van vroeger zich weer lijken te willen herhalen. Qua temperatuur, neerslag en somber kan het allemaal nog steeds. Ook interessant wat je schreef over juni 1981 met aan het eind 6 zonloze dagen. Staat me zeker nog bij. Maar ook 1996 had meerdere zonloze dagen op rij in de periode 19-25 juni.

Ik geloof wel in die 11 jarige cyclus met z'n altijd minder warme/mooie zomers in de opstijgende lijn. Het begin van de zomer had wat dat betreft niet beter kunnen beginnen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2012 22:08

Geen paniek voor de zomer van 2012. 1947 (ja,ja), 1976 en 1995; niet de minste zomers dacht ik zo, hadden ook een paar juni dagen die om te huilen waren.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Edward » 04-06-2012 23:11

Spike schreef:Dat deed ik dan ook met volle teugen John! Ondanks dat het vandaag dan net niet lukt om een zonloze dag te scoren, gister had ik er wel een. Maar vooral die regen, vandaag zelfs nog meer en veel langer dan gister.

Wat ik wel interessant vind aan dit alles is dat extremen van vroeger zich weer lijken te willen herhalen.


Hier is 16 mm omlaag gekomen.

Die extremen stijgen misschien mee, dus met maar 0,8 graden ongeveer. Maar extremen kunnen altijd nog extremer.

Sebastiaan
Berichten: 12433
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 05-06-2012 08:50

Edwin, of andere liefhebbers van cijfers, heb ik de volgende vraag. Weten jullie hoe bijzonder het is dat een Nederlands station 2 dagen heeft in juni waarop de temperatuur niet boven de 10c uitkomt? Betreft station Deelen, met twee keer 9.7c als max.

De eerste vijf dagen van juni zijn trouwens waarschijnlijk koud genoeg voor een top-10-notering (gemiddelde temp. 1-5 juni)

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-06-2012 09:14

sebastiaan1973 schreef:Edwin, of andere liefhebbers van cijfers, heb ik de volgende vraag. Weten jullie hoe bijzonder het is dat een Nederlands station 2 dagen heeft in juni waarop de temperatuur niet boven de 10c uitkomt? Betreft station Deelen, met twee keer 9.7c als max.

De eerste vijf dagen van juni zijn trouwens waarschijnlijk koud genoeg voor een top 10 notering (gemiddelde temp. 1-5 juni)

Hier in Oss (volgens 0-24u meting) resp. 9,9 en 9,6 als maximum. Die 9,9 was de temperatuur op zondag 3 juni 0.00 uur. Sinds begin der metingen hier nooit vertoond.

Vraagje: hoe laag zouden deze temperaturen pakweg een halve eeuw geleden kunnen zijn geweest (met bijvoorbeeld een gemiddeld nog wat koudere Noordzee)?

Sebastiaan
Berichten: 12433
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 05-06-2012 10:00

Ondertussen elders antwoord gekregen: 'Er zijn sowieso maar 27 dagen in juni (van alle bekende metingen van alle stations sinds 1901 die op de site van het knmi staan )die een Tx hebben <10 graden.
Enkel Deelen heeft nu 2x zo'n dag in dezelfde Juni maand.'
Dezelfde persoon kwam nog met dit lijstje. Betreft dus dagen met max. temp onder de 10c.
4 juni 1923 vlissingen
2 juni 1953 de bilt soesterberg volkel maastricht
15 juni 1971 de bilt soesterberg
3 juni 1975 vlissingen gilze-rijen eindhoven
5 juni 1986 de kooy
4 juni 1989 deelen
3 juni 1991 leeuwarden marknesse lauwersoog hoogeveen eelde nieuw beerta twenthe eindhoven
3 juni 2012 lelystad deelen heino hupsel twenthe
4 juni 2012 deelen volkel

wat zo erg opvalt is dat bijna alle dagen onder de 10 graden op 2-5 juni voorkomen, mooi verdeeld ook 1 maal 2, 3 maal 3 en 3 maal 4 juni, en dan ook weer 1 maal 5 juni. Maar meest opvallende vind ik toch 15 juni 71 in de Bilt en Soesterberg. Deze is toch al ver in de maand juni!


@ John, ik denk dat 50 jaar geleden de temperatuur gisteren niet zo hoog was opgelopen te De Bilt; instraling en stadseffect

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 05-06-2012 15:25

http://www.wetterzentrale.de/pics/MT8_De_Bilt_ens.png
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsenseur.html
http://www.wetteronline.de/wotexte/redaktion/trend/

Tussen 15 en 20 juni gaat de zomer beginnen Afbeelding
Het lijkt erop dat de luchtdruk boven Groenland dan eindelijk weer eens laag wordt.
Dan zie ik zomaar een mooi uitlopertje van het Azorenhoog komen. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12433
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 05-06-2012 17:00

Ik denk dat je ook wat geluk moet hebben om te genieten van de zomerzon en een beetje verstand.

Zo was vanmiddag hier in het Gooi, erg aardig qua weer. Ik heb zelfs uit de wind, op een bankje, in korte broek &amp; zonder t-shirt kunnen zitten en het was aangenaam warm. Ik voelde duidelijk de kracht van de zon in mijn gezicht branden. Zo sluit ik niet uit dat dit morgenmiddag -nadat de regen is weggetrokken- ook goed mogelijk is. Kortom prima genieten van de zomerzon, terwijl het 15c is (!). Wellicht dat het na zondag en maandag wel extra lekker aanvoelde.

We zijn weer eens vertrokken Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Gerard » 06-06-2012 12:40

sebastiaan1973 schreef:

@ John, ik denk dat 50 jaar geleden de temperatuur gisteren niet zo hoog was opgelopen te De Bilt; instraling en stadseffect


De invloed van eventuele stadseffect (Utrecht) is aan de orde geweest en bleek volgens onderzoek (al eens geprsenteerd op een VWK-bijeenkomst) niet van invloed op De Biltse metingen.
Meer invloed verwacht ik van de hoog opgeschoten begroeiing aan de westzijde en de toename van gebouwen ten noorden van het meetpunt. Niet voor de gemiddelde temperatuur maar wel voor de Tmax en de Tmin.

Wat je bedoelt met instraling moet je nog verduidelijken, of bedoel je verminderde uitstraling door broeikasgassen?

Nu had John het over de zee en dan hebben we het over opgeslagen warmte van voorgaande warme perioden. De zeetemperatuur schijnt inderdaad nog steeds boven normaal te zijn volgens onderstaande bron. Ik kan me nauwelijks voorstellen want de mensen die de zee ingaan - en de thermometers - vertellen dat het net 13-15 graden is (http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w ... eload=true)
Maar mocht de afwijking er inderdaad naar boven zijn dan kunnen we stellen dat door de noordwesten wind vanaf de Noordzee die De Bilt net voor 20:00 uur bereikte op de 4e juni de temperatuur geen recordlaag niveau hield.

Wat me trouwens opviel is de rare temperatuurverdeling die op de KNMI-site te zien is van het water rondom ons: er zouden plaatsen zijn met 20 tot 22 graden watertemperatuur, daar klopt geen hout van volgens mij.

SST anomaly: http://www.osdpd.noaa.gov/data/sst/anom ... 4.2012.gif
(te groot plaatje voor hier).

KNMI near realtime: Afbeelding

Hieronder verstrekt door KNMI, ook NOAA dus.

Als ik denk dat dit uitvergrote plaatje niet klopt, in hoeverre klopt dan de anomaly, is ook nog mijn overweging.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2012 13:20

Gerard schreef:

Nu had John het over de zee en dan hebben we het over opgeslagen warmte van voorgaande warme perioden. De zeetemperatuur schijnt inderdaad nog steeds boven normaal te zijn volgens onderstaande bron. Ik kan me nauwelijks voorstellen want de mensen die de zee ingaan - en de thermometers - vertellen dat het net 12- 13 graden is. Maar mocht de afwijking naar boven zijn dan kunnen we stellen dat door de noordwesten wind vanaf die De Bilt net voor 20:00 uur bereikte op de 4e juni de temperatuur geen recordlaag niveau hield.

Wat me trouwens opviel is de rare temperatuurverdeling die op de KNMI-site te zien is van het water rondom ons: er zouden plaatsen zijn met 20 tot 22 graden watertemperatuur, daar klopt geen hout van volgens mij.

Als ik denk dat dit uitvergrote plaatje niet klopt, in hoeverre klopt dan de anomaly, is ook nog mijn overweging.

Ben ik het mee eens. Klopt voor geen meter. De gemiddelde zeetemperatuur is globaal genomen ongeveer zo warm als de gemiddelde luchttemperatuur van de voorgaande 40 dagen (ref zelf een keer uitgezocht). Dat de lente warm was doet er niet zo toe. Maart is te ver weg. De zee is wat temp betreft denk ik dus ongeveer normaal of hooguit iets te warm. 20 -22 graden is onmoerlijk met maar een paar dagen in mei met een gemiddelde van boven de 20 graden.

Plaats reactie