Ronald's weerpraatje.

Hier kunnen de geachte forumbezoekers weer- en klimaatnieuws melden.
Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Ronald's weerpraatje.

Bericht door Ronald » 08-09-2013 20:50

Goedenavond.
Even een korte introductie van mijn kant. Gehuwd, 2 kinderen, 49 jaar en werkzaam bij de SVB. Een alfa jongen dus geen meteo achtergrond. Wel gehele leven al veel interesse in het weer en alles wat daarbij hoort, en vooral de eerste 18 jaar van mijn leven toen ik nog woonachtig was in Giessenburg, veel met boeren over het weer gesproken.
Via internet de modellen gaan volgen zo vanaf 2005 en vanaf 2007 ben ik weerpraatjes gaan plaatsen. Eerst bij Piet Paulusma forum, later bij boulevard weerforum.
Vanmiddag leuk telefoongesprek met Andre Ibelings over VWK en haar doelstellingen gehad. Daarna besloten om mijn weerpraatjes in 't vervolg ook op dit forum te plaatsen, ik hoop dat ik u er niet te veel mee vermoei.....


Dit weekend lijkt de –markante- overgang van langdurig te warm en droog weer naar veel wisselvalliger en ook te koel weer.
Juli en augustus waren gemiddeld te warm en de afgelopen 1e week van september vormde het thermisch hoogtepunt in relatieve zin, met een afwijking van ruim 3 graden voor de Bilt.

En vandaag gaf als 1e dag van de 2e week landelijk overal regen, van 3 mm regionaal in het westen tot 30-40 mm regionaal in het (noord)oosten. Daarnaast ook vrij lage maxima met 17 C in het noordoosten tot nog 21 C in het uiterste zuiden van Brabant.
Het weer de komende week valt in een soort driedeling te omschrijven.

Het eerste deel wordt gevormd door de komende 3 dagen, met 1e kaart als onderliggend patroon.
We zien daarin nog steeds hogedruk ten zuidwesten van Ierland én ook boven Scandinavië, maar juist boven onze regio lagedruk. Er zal daarom geen brug van hogedruk zich gaan vormen zoals de Uitvoer dat in 1e instantie voor mogelijk hield met nog langdurig zomerweer bij ons tot gevolg. Boven ons gebied juist continue passages van hoogtelagen en troggen, met periodiek sterk afgekoelde bovenlucht.
In plaats daarvan tot en met midden komende week dagelijks sterk wisselvallig weer, met veelvuldig regen- en onweersbuien met ook hagel. In de nacht en ochtend met voorkeur voor de kustgebieden, overdag ook landinwaarts. Hierbij ook relatief lage temperaturen, met minima 7-12 C en maxima 15-19 C.

Vanaf midden komende week stelt zich een patroon in dat wordt weergegeven in 2e kaart.
Hogedruk ten zuidwesten breidt zich weer iets naar onze omgeving uit, maar omdat de straalstroom duidelijk zuidelijker komt te liggen dan de laatste tijd blijft er periodiek enige invloed van lagedruk ten noorden. Hoewel geen grote hoeveelheden waarschijnlijk is er wel dagelijks kans op regen of ’n bui, verder ook droge perioden met af en toe zon.
De temperaturen lopen hierbij weer iets op met Tmax 17-21 C.

Ná volgend weekend, zie 3e kaart, komen we dan snel onder invloed van nieuwe actieve lagedruk dat zich vanaf IJsland naar Schotland gaat begeven, en navolgend zich verder oostwaarts naar Scandinavië zal verplaatsen.
Opnieuw sterk wisselvallig en ook winderig weer met temperaturen die vooral in de noordwestelijke aanvoer als laag boven Scandinavië is aangekomen weer duidelijk beneden normaal zullen uitkomen.

Mvg, Ronald.





http://www.boulevardforum.nl/index.php/topic,346.0.html
Laatst gewijzigd door Ronald op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Oud-forumlid » 08-09-2013 21:05

Hoi Ronald,
Als ik het goed heb ben je van MC?
Ik had vanochtend in Sambeek een aftapping van 37 (!) mm met eergister 13 mm maakt 50 mm in drie dagen.

Groeten
john
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Oud-forumlid » 08-09-2013 21:06

ps ik zie hier geen kaarten Ronald?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-09-2013 21:46

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 21:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Update 11-9: is het oude patroon weer volledig terug?

Bericht door Ronald » 11-09-2013 20:08

De 2e week van deze maand verloopt beduidend te koel en te nat, met regionaal tot nu al 100 mm aan neerslag.
Een zeer scherpe omschakeling na langdurig droog en de laatste 8 weken ook te warm weer.
En het heeft er alle schijn van dat dit weertype voorlopig zal aanhouden.

Vanaf morgenmiddag treedt er dan weliswaar een tijdelijke stabilisering van de atmosfeer op, onder invloed van een trekrug die vanuit het westen nadert.
Hierdoor donderdag en deels vrijdag wat drogere omstandigheden met temperaturen die tot normaal kunnen oplopen.

Maar van vrijdag op zaterdag nadert alweer een volgende actieve regenzone onder invloed van een laag dat vanuit het westen zal overtrekken.
Maar herfst in vol ornaat zal in de loop van zondag gaan optreden, zie 1e kaart (UKMO 12z +144 uur), als een nieuw maar veel actiever lagedrukgebied het Noordzeegebied zal intrekken.

Een en ander leidt tot een ruig weerbeeld met veel wind en ook weer grote neerslaghoeveelheden, maar ook flink te koel weer voor de tijd van het jaar waarin voor de Bilt de gem Tmax 19/20 C is, en onderstaande GFS ens 12z pluim laat zien dat 15 C het maximale lijkt te zijn die dagen.

Geplaatste kaart laat trouwens wel erg veel overeenkomsten zien met hetgeen we de eerste helft van dit jaar zo vaak hebben gezien.

Is het "oude", te koude, patroon weer in volle glorie terug?



http://www.boulevardforum.nl/index.php/topic,346.msg4523.html#msg4523
Laatst gewijzigd door Ronald op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Ronald » 11-09-2013 20:09

En John, ik begrijp je opmerking of ik van MC ben niet.
Vwb de kaarten, dat lukt me niet op dit forum, en geeft Ted de oplossing.

Gr, Ronald.
Laatst gewijzigd door Ronald op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Gert » 11-09-2013 20:33

Ziet er goed uit Ronald. Een eigen verwachting is altijd welkom
Laatst gewijzigd door Gert op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Oud-forumlid » 11-09-2013 20:37

MC staat voor Meteo Consult.
Ik dacht dat daar ook een De Wildt werkte.
Vandaar die vraag.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Ronald » 11-09-2013 21:05

MC uit Wageningen dat begreep ik nog wel, maar de vergelijking met Dennis de WilT veel minder, mede gezien geplaatste foto.

Ik ben trouwens ook niet bij 538 te beluisteren.....


En bedankt Gert!
Laatst gewijzigd door Ronald op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Ronald's weerpraatje.

Bericht door Oud-forumlid » 12-09-2013 08:09

Het was maar gewoon een vraag he?
En ik haalde de namen door elkaar sorry.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-09-2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie